Hej Valentina!

    Oberoende av vilket program man läser på gymnasiet, så får man meritpoäng för Moderna språk 3 och Moderna språk 4.

    På Vård- och omsorgsprogrammet läser man inte Moderna språk som obligatoriska kurser. Du kan se i den generella Programplanen för Vård- och omsorgsprogrammet>> att Moderna språk får ej läsas som Programfördjupande, vilket betyder att du bara kan läsa Moderna språk inom Individuellt val. Rektorn kan också bevilja (kanske) läsa Moderna språk som U-kurser (utökade) och pga de ger Meritpoäng, kommer betyg i de kurserna räknas in i ditt jämförelsetal, trots att du läser dem som Utökade kurser.

    Kort svar på din fråg är: ja, om du får godkända betyg i Moderna språk 3 och helst även i Moderna språk 4, får du högre meritvärde (och det gäller på alla program, VO och alla andra gymnasieprogram).

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!

    ANNA