Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica,
    meritpoäng för moderna språk (och Teckenspråk för hörande är numera jämställt med moderna språk) gäller, som regel, från steg 3.
    Se gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/merit
    *******************
    Undantag
    Om den högskoleutbildning du söker till kräver för behörighet Mod.språk 3 (det är språklärarutbildningar och internationella program som brukar kräva); de absolut flesta svenska högskoleutbidlningar kräver inte mod.språk för behörighet... men om din högskoleutb.kräver för behörighet mod.språk 3 och du har godkänt betyg i mod.språk 4 men för det ej får "full merit" pga mod.språk 4 ger endast + 1.0 (av 1.5 möjliga meritpoäng för mod.språk) då får du + 0.5 för godkänt betyg i ett annat modernt språk (steg 2), om du inte kan få det för mod.språk 5 (i ditt "första" mod.språk).

    Läsa på komvux eller prövning?
    Jag beklagar att du inte kunde läsa teckenspråk 3 eller 4 på din gymnasieskola.
    Se om du kan läsa på komvux eller hitta var du kan göra prövning (om du kan skaffa dig kunskaper på ngt.sätt t.ex genom självstudier, eller med privat lärare eller på ngt annat sätt).