Melina
    Hej!
    Jag ska snart välja gymnasium och funderar på att välja teknikprogrammet med inriktning samhällsbyggande och miljö.
    Jag frågade förut om man kan välja till moderna språk till det programmet och fick svaret att det kan gå. Nu undrar jag om det där med meritpoängen.
    Jag vill bli arkitekt och för att komma in på en högskola med den utbildningen i Stockholm, tex på KTH, behövs höga meritpoäng. Om det fungerar att man väljer till moderna språk, kommer man få färre meritpoäng än om moderna språk skulle vara obligatoriskt?
    Om det är så, vad skulle det bästa alternativet vara. Att ändå välja det programmet eller att välja ett annat program, isåfall vilket är bäst?
    / Mvh Melina

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Det spelar ingen som helst roll - vad det gäller att få meritpoäng>> - om moderna språk är obligatoriska eller om de läses inom programfördjupning eller inom individuellt val;
    Får du godkända betyg i moderna språk 3 och 4 - får du max i merit inom moderna språk. Och detta helt oavsett om moderna språk är frivilliga eller obligatoriska på ditt gymnasieprogram.

    För övrigt, kan man få max i merit även utan moderna språk. Om du får godkänt betyg i engelska 7 får du 1.0 i merit; för "högre kurser i matematik" får du också meritpoäng. Eftersom det för arkitektutbildningar på högskolenivå krävs matte 3, är det från matte 4 och för högre kurser du får meritpoäng inom matte. För matte 4 t.ex får du 0.5 i merit. Sedan går det kanske att läsa ännu mer matte - matte 5 och matte specialisering.
    Dessutom, kan man komma in på arkitektutb. via högskoleprovet och via arkitektprovet; om man är Behörig men har för låga betyg, kan man ändå komma in, om man får tillräckligt höga resultat antingen på HProvet eller på Arkitektprovet.