Niklas
    Hej!
    Till att börja med stort tack för er tjänst!
    Anta följande:
    Erhöll slutbetyg fr komvux 2014 med ett betygssnitt på 17,07 utan merit.
    Om jag läser eng 7 och får betyget A respektive E, hur påverkas då mitt totala snitt?

    Om jag förstått det hela rätt så ger engelska 7 men även betyget räknas med? Så får jag ett A blir det då 1,0+0,4(Då jag fick A) totalt en höjning på 1,4 från 17,07.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Niklas,
    eftersom du har ett SLUTBETYG, då får du merit för eng 7 exakt samma, oavsett om det blir E eller A i betyg, men det finns väl ingen anledning att få lägre betyg än man kan, eller hur? gör därför ditt bästa ändå!
    ****
    Det är om man har Examensbevis, som betyget i merit-givande kurser, som läses efter det att man fick examensbevis som räknas in (kan man, förenklat säga... det hela är rätt så krångligt).
    Reglerna har ändrats flera ggr på senare år.
    Det som gäller just för dig med slutbetyg från Komvux från 2010 eller senare - står på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Slutbetyg-2010-och-framat/Meritpoang

    Enligt hur vi tolkar reglerna och vad vi fick som svar från Antagning.se - så i ditt fall får du exakt samma höjning för E betyg som för högre betyg i eng 7. Men det är i syvene och sist Antagning.se som bestämmer. Reglerna kan ändras i framtiden igen... det kan inte uteslutas att högre betyg i eng 7 kan i framtiden ge större höjning men som det är nu (i alla fall vad vi har förstått) - så, i din situation spelar det ingen roll om du får E eller högre betyg i eng 7.
    Men jag tycker att du i alla fall bör göra ditt bästa och få så bra kunskaper och så högt betyg som du kan få! Om inte annat, så är det alltid bra att kunna mer engelska! :)

    • :

      Hej Anna,

      Tack för ditt svar. Självklart kommer jag försöka få ett så högt betyg som möjligt. Men skönt att jag slipper hetsen dock.

      En till fråga,

      Hur ser det ut med områdeskurser? Får jag meritpoäng för dessa om jag läser in en kurs nu? Vad jag förstår får man endast meritpoäng fr matematik, språk samt engelska. Alltså numera omöjligt att få områdesbehörighets poäng nu?

    • Anna : De som redan har betyg i de "gamla kurser" (där betygsskala gick från IG till MVG) - de får meritpoäng för Områdeskurser, om de har ett Slutbetyg. ... Men nu kan man inte , sedan sista juni 2016 få de "gamla" betygen. De gamla kurser upphörde att "existera" i den meningen att de som redan fick de betygen, när det var möjligt, alltså - innan 1 juli 2016, då behåller de "de förmåner", alltså kunna få meritpoäng för de kurser som Områdeskurser; men från 1 juli 2016 kan man inte längre få betyg i de "gamla kurser" och de nya kurser (även om de är Motsvarande) ger inte meritpoäng som områdeskurser. Krångligt. Tur att Antagning.se har koll. :)
    • Anna :

      Så svar på din fråga "får jag meritp. för dessa om jag läser in en kurs NU" - är Nej. För att du kan nu endast läsa en "motsvarande ny kurs", ej den urspungliga "gamla" kursen. Kan upplevas som ologiskt och orättvist, för att vissa motsvarande nya kurser är ju samma "gamla" kurs som endast bytt namn och så betygsskala som nu går från F till A (i stället för IG-MVG), men sådana är reglerna. Suck! :( Reglerna är inte alltid rättvisa eller logiska. :(

    • Anna : Så, det stämmer att det numera är omöjligt att få områdesbehörighetspoäng nu (på så sätt att om du läser nya kurser, så får du inte det), men de som redan har betyg i de gamla kurserna, får meritpoäng av antagning.se när de söker till högskola-universitet i Sverige och så ser det ut att förbli framöver, tillsvidare (eller i alla fall tills reglerna ändras nästa gång).
    Läs alla kommentarer