Angelica
    Hej! Funderar över hur mycket man tjänar på att ta en meritpoängs-kurs. Jag har ett B i engelska gör tillfället och ska börja gymnasiet snart. Funderar på att välja Engelska 7 till individuellt val i trean. Men hur lönsamt är det egentligen? Är det bättre att välja Engelska 7 som ger 1 meritpoäng och få e eller gå en annan kurs utan meritpoäng och få A?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Angelica,

    engelska 7 (godkänt betyg i den kursen) ger + 1.0 i merit och skillnaden mellan E och A i en "vanlig kurs" är + 0.4, dvs du "vinner" + 0.6 på att ha E betyg i eng7, jämfört med A betyg i en "vanlig kurs".

    Meritpoängsreglerna för dem som får Examensbevis - de reglerna som gäller nu, finns att läsa på www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng - och man vinner  i princip alltid på att få godkänt i en meritpoängskurs, jämfört med att få A-betyg i en "vanlig kurs" i stället.

    bästa hälsningar

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare