Maram

    Hej, Jag läser gymnasiekurser på komvux. Jag har inte läst modermål på gymnsietnivå och vill läsa kurser för att få meritpoäng, men är osäker på om det är språk som modersmål eller moderna språk som ger meritpoäng i så fall. Vilken ska jag läsa för att få meritpoänger? På vilken urvalsgrupp hamnar jag när jag söker till utbildning på högskola/ universitet när jag läst alla gymnasikurser på komvux? Är det inte så stor chans att få läsa vidare på högskola / Universitet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är Moderna språk 3 och 4 som ger meritpoäng (inte ngn kurs inom ämnet Modersmål). Om meritpoäng för dig som läser mot examensbevis - var god läs på gymnasieguiden.se/informeras/merit
    ***
     Om vilket eller vilka urvalsgrupper du kommer att prövas vid ansökan till svenska högskoleutbildningar: Om kurser i ditt examensbevis lästes ALLA på komvux - då prövas du i BI, direktgruppen. Om du gör högskoleprovet, kommer du även prövas i HP-urvalsgruppen.

    ***

    Du frågar även "Är det inte så stor chans att få läsa vidare på högskola / Universitet?" - och den frågan kan jag tyvärr inte svara på, därför att det beror på hur högt meritvärde du kommer att ha och vilken utbildning du kommer att söka till.
    Vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare