Pernilla
    Mitt barn går i ettan på Tekniklinjen. Funderar på val till tvåan. Har läst spanska på högstadiet med E i betyg. Kommer troligen inte få så mycket högre betyg i språk nu heller. Men jagar meritpoäng... Eller är det "bättre" att välja någon annan kurs och lyckas få ett A eller B? (Men givetvis då inga meritpoäng).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Pernilla!

    Meritpoängen ger en så pass stor höjning av meritvärde att det är alltid fördelaktigt att försöka få meritpoäng. Det är endast om man riskerar få F, då är det bättre att läsa andra kurser (för att betyget F ger inte någon Merit). Eller om man behöver lägga så pass mycket tid och energi på meritgivande kurs att man skulle kunna höja betyg i alla andra kurser i "ett snäpp" - t.ex. från C till B på den tiden som man lägger på sin Meritkurs.

    En mycket "bra" ):) meritkurs är Engelska 7. Den ger 1.0 i merit (av 2.5 möjliga) och det är alltid bra att kunna mer engelska. Moderna språk 4 ger också 1.0 och det är också bra at tkunna mer språk (lite beroende på vad det är för språk... givetvis för att det händer ibland att man ej använder alla de språk som man kan, men det är svårt att veta vad som kommer till användning när man är så pass ung som ditt barn är :).

    På Teknikprogrammet läser ditt barn Matte 3 /och kanske också matte 4 - om hen läser inriktning Teknikvetenskap/. Om hen sedan söker till högskoleutbildning där matte ej krävs för behörighet, kommer hen få meritpoäng för Matte 2, 3 och 4 - och uppnår max i merit inom matte. Ihop med 1.0 i merit för Eng7 - är det då max i merit.

    Om hen tänker söka till högskola där Matte 3 krävs, får hen meritpoäng för Matte 4 och ännu högre mattekurser.

    Det är mycket fördelaktigt att ha meritpoäng men inte om man riskerar att få lägre betyg i många av de andra kurserna pga man lägger för mycket tid på meritgivande kurser. Man kan räkna på det - och få de exakta siffrorna, använd simulering på antagning.se .

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare