Isra
    Hej,
    Jag har ett giltig utländsk gymnasiet intyg.
    Jag läser Eng 7 på Komvux just nu. Undrar om man kan få 1 meritpoäng som svenska elever eller att det bara exklusiv.
    Tack .
    Jag undrar också på om jag läser vidare till högre studier inom IT är det bättre med YH eller med Högskola/ Universitet
    • : Hej Anna,
    • : Tack för att du svarade nu förstår jag skillnaden mellan Yh och universitetet men en fråga som är lite klurigt. Kan man verkligen få 1 poäng p.g.a. Eng 7 om man har ett utländsk gymnasiet intyg men är svensk medborgare
    • Anna : Medborgarskap spelar ingen roll när man räknar meritpoäng. Medborgarskap - om man är svensk medborgare - är viktigt, bl.a pga man slipper betala terminsavgifter för undervisning och har också rätt till svenskt studiestöd, men när man räknar meritpoäng spelar det ingen roll.
    • Anna : 1.0 meritpoäng för godkänt betyg i Engelska 7 får man om man har Examensbevis från en svensk gymnasieskola eller från Komvux. ... de som har utländska gymnasiebetyg får, i stället för meritpoäng, Meritpoängskompensation.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isra,
    angående högre studier - du frågar om det är "bättre" att läsa på högskola eller på yrkeshögskola. Det är 2 Olika skolformer. Utbildningar på yrkeshögskola är ofta kortare, mer praktiska och innehåller mycket praktik; tanken är att man ska snabbt komma ut i arbetslivet. Yrkeshögskola uppvisar mycket bra resultat i att "ge jobb". Se gärna >> en lista på yrkeshögskoleutbildningar inom IT-data med start höstterminen 2019.
    ****
    Högskole/universitetsutbildningar är ofta lägre och mer teoretiska - ex. Civilingenjörsprogrammet är på fem år på heltid.
    ****
    Som tur är, går det att söka till högskola/universitet och samtidigt till många olika yrkeshögskoleutbildningar; man söker oberoende av varandra. Kommer du in på flera olika utbildningar - kan du välja sen.
    *****
    Angående meritpoäng - så gäller inte meritpoängen när man söker till yrkeshögskola, utan antagning görs på "sammantagen bedömning" (betyg, tester, intervju som också kan bli aktuellt att genomgå och tidigare arbetslivserfarenhet och/eller motivation - att man kan förklara varför man söker just den utbildning).
    Vid antagning till svenska högskolor/universitet, så gäller inte heller Alltid meritpoängen. Ex. privat högskola HHS accepterar inte meritpoängen. Även till utbildningar på Chalmers, som är privat teknisk högskola i Göteborg, behöver inte meritpoängen gälla - privata högskolor bestämmer själva om de accepterar meritpoängen eller inte.
    Du som har utländsk gymnasieutbildning borde ha fått Meritpoängs-kompensation. Se gärna info på uhr.se/syv/hogskola-med-utlandska-meriter/meritvardering/istallet-for-meritpoang.

    Angående engelska 7
    Det är alltid bra att kunna mer engelska; och detta, oavsett om man får några Formella fördelar när man söker till utbildningar. Dock finns en kurs "Engelska 7" i en lista på kurser som kan höja meritvärde för personer med utländska gymnasiebetyg.