Mikael SYV på FrågaSYV

    Ja, man kan få meritpoäng för kurser som mn läser på komvux. Den enda skillnaden är då att man med Kompletteringar prövas i BII urvalsgruppen - och utan kompletteringar i BI urvalsgruppen.

    Det är ofta högre antagningsgräns i BII urvalsgruppen /inte alltid, men oftast/.

    Exempel: vi säger att du får alla E betyg på alla gymnasiala kurser på gymnasiet och att du får även 1.5 i merit från gymnasiet. Då får du 10.0 + 1.5 =11.5 i meritvärde på gymnasiala betyg.

    Sedan läser du eng7 på komvux och får E betyg även för den. och med det får ytterligare 1.0 i merit.

    I så fall kommer du att prövas i BI gruppen med 11.5 i meritvärde och samtidigt prövas du med 12.5 - i BII urvalsgruppen.

    Skulle du i stället fått godkänt betyg i Eng7 redan på gymnasiet, skulle du prövas med 12.5 i meritvärde i BI-urvalsgruppen.

    Hälsningar

    Mikael SYV