Denis
    Hej! Jag har tagit min examen 2012 och har läst spanska steg3-4 + Engelska B samt Svenska B och Psykologi A. Jag har tänkt söka en utbildning med områdesbehörighet 13. Min fråga är om detta ger mig 2,5 meritpoäng eller är det enbart 2,0 meritpoäng?

    Om jag behöver en extra kurs via komvux för att få tillräckligt med meritpoäng, kommer den kursen då räknas med i mitt snittbetyg?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Denis,
    examensbevis fick eleverna för första gång, när de slutade på gymnasiet år 2014; om du slutade gymnasial utbildning år 2012, måste du då ha fått ut ett Slutbetyg. Se om du har Slutbetyg eller Samlat betygsdokument. Du behöver ett slutbetyg, för att samlat betygsdokument ger dig inte behörighet till högskola.
    Reglerna kring meritpoäng för dig med Slutbetyg från 2012 - finns på Antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Meritpoang-slutbetyg-gy-2010-framat

    Kurser som ger Meritpoäng enligt "områdeskurser" är:

    Meritpoäng som du har idag
    för godkänt betyg i Psykologi A får du 0.25 meritpoäng; för Engelska B får du 0.5 meritpoäng
    för Moderna språk får du, enligt vad jag förstår - en meritpoäng. Du får med det sammanlagt 1,75 meritpoäng; så det finns utrymme för fler meritpoäng för din del.

    Upp till max fattas i så fall ännu 0.75 meritpoäng.

    Kurser du kan få fler meritpoäng för
    Om du får godkänt betyg i Moderna språk5 (eller i Mod.språk 2 i ännu ett Annat modernt språk), får du + 0.5 meritpoäng.
    Och för eng 7 borde du få + 0.5 meritpoäng.
    För matematik 5 eller matematik specialisering borde du också få + 0.5 meritpoäng.

    OBS! ingen kan få mer än 2,5 meritpoäng. Betyg i kurser du läser nu (eller gör prövning i) för att få meritpoäng, kommer inte räknas in i ditt jämförelsetal; alltså godkänt betyg (E) "räcker", men det finns ändå ingen anledning att inte sträva efter att få så höga betyg du kan.

    • : Tack för svar. Så om jag har förstått det korrekt kan jag alltså läsa en kurs via komvux för att få tillräckligt med meritpoäng och betyget i den kursen skall då inte påverka mitt snittbetyg?
    • Mikael : Det måste vara Godkänt betyg, för att det ska ge meritpoäng, alltså E betyg eller högre. Betyget F ger inte meritpoäng. Så som vi på fråga syv tolkar reglerna, så räknas inte för dig som har Slutbetyg, betyg i de "nya kurser" (med betygsskala E till A) in i ditt Jämförelsetal, OM DET ÄR Kurser du läser för just Meritp. Men det är Antagning.se som räknar fram meritvärde när du söker till en högskoleutb. du kan ringa dem på 0771-550 720.