Elev
    Hej!

    Hur mycket meritpoäng behövs för att komma in på socionomprogrammet för att bli kurator?
    • Ludmila : Menar du kanske "Vilket meritvärde som brukar ge plats på socionomutbildningen"? eller undrar du vilka kurser som ger Meritpoäng/extrapoäng?
    • Elev : Ja, jag menade vilket meritvärde som brukar ge plats på socionomutbildningen.
    • Anna : Det beror även på Vilken ort du är intresserad av. Du kan se antagningsstatistik på olika sidor t.ex på www.studera.nu som är lärosätenas gemensam sida, men hur det blir i framtiden är det ingen som vet. Det är bra att ha så högt meritvärde som möjligt och även göra högskoleprovet!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej BB!
    meritpoängen är de extrapoängen som du kan ha, men det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng. Socionomprogrammet kräver för särskild behörighet matte 2, och därför får man Merit(extra)poäng inom matte från matte 3 ...

    Det krävs alltså inte några meritpoäng alls; det är frivilligt att ha meritpoängen.

    Moderna språk 3 och 4 samt engelska 7 ger också meritpoäng.
    Om man inte har några meritpoäng blir ditt Jämförelsetal = Meritvärde
    Och det är med MERITVÄRDET som du konkurrerar om plats på en svensk högskoleutbildning. Har du meritpoängen, då plussas de på till jämförelsetalet så blir meritvärdet högre.
    Läs gärna info på Gymnasieguiden.se/merit

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, det finns ca 20 utbildningar till socionom i Sverige idag (febr 2020) - se listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=socionom och redogöra för alla de olika antagningsgränserna blir mycket omfattande; Du kan själv gå in på länken - ovan och klicka sedan på "vald utbildning" - namn/rubrik på programmet och sedan kommer du se ANTAGNINGSSTATISTIK i röd text  - klicka på den så kommer det fram en tabell med siffrorna för de senaste antagningsomgångarna. OBS! hur det blir i framtiden kan ingen veta.
    Det viktigaste är att vara BEHÖRIG och göra ansökan på www.antagning.se inom anmälningsperioden, ej missa sista anmälningsdag; till höstterminen 2020 blir anmälningsperiod 16 mars - 15 april 2020.
    Bra också att göra högskoleprovet så många ggr man orkar, hinner och har råd för.
    Kika också på utbildningar inom andra skolformer än högskola-universitet, ex. inom yrkeshögskolan:
    se gärna exempel på några yh - centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog

    hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-karlskrona
    xenter-botkyrka/lararassistent-xenter-stockholm