Michaela
    Kurserna i matematik ger ju meritpoäng om man läst mer än det som krväs, dvs. om Matte 2 krävs och man läst Matte 3 så får man 0,5 poäng, etc. Kan man då få 0,5 meritpoäng när man läst enbart Matte 2, om man ansöker till ett högskoleprogram som har grundläggande behörighet? Exempelvis Juristprogrammet kräver Samhälle 1b och Historia, men ingen matematik. Kan jag få meritpoäng i en sådan situation?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, du får 0.5 i merit för godkänt betyg i matemaik 2, när du söker till juristprogrammet som ej kräver att man för särskild behörighet har betyg i matematik.

    Dock får du inga meritpoäng som överstiger 2.5... så, om du t.ex har godkända betyg i engelska 7 och i moderna språk 3 och 4 och i matematik 2 - då får du ändå bara 2.5 meritpoäng för att det är max vad man kan få i merit.

    En bra sammanfattning av reglerna kring meritpoäng<< finns på GymnasieGuiden.se<<

    Vänligen

    Julia SYV