Ebba
    Hej. Jag har en fråga gällande meritpoäng för moderna språk. I citatet nedan, som jag hittat på antagning.se står det under språk 1 att man endast får meritpoäng för den högsta nivån man läst. Jag har läst spansk steg 3 och 4 får jag då bara 1 meritpoäng för moderna språk?
    För sedan finns det en rubrik som heter språk 2. Är den rubriken till för elever som läst två stycken moderna språk tex både spanska och franska eller kan jag som läst flera steg spanska räkna in mig under den rubriken?
    Kort och gott: hur många meritpoäng får jag för min spanskasteg 3 & 4?
    Jag gick ut 2013!

    "Meritpoäng för moderna språk – max 1,5 poäng
    Språk 1
    Steg 3 ger 0,5 meritpoäng
    Steg 4 ger 1,0 meritpoäng
    Steg 5 eller högre ger 1,5 meritpoäng
    Bara den högsta nivån räknas.
    Språk 2
    Lägst steg 2 — ger 0,5 meritpoäng om du redan har 1,0 poäng från Språk 1.
    Stegen ger alltid maxpoäng för sin nivå, oberoende av om alla steg finns med i slutbetyget eller inte. Om du får 1,5 meritpoäng för Språk 1 har du alltså kommit upp i maxpoäng för moderna språk.
    Med 'moderna språk' menas inte svenska eller svenska som andraspråk. Inte heller modersmål, hemspråk eller engelska räknas dit.
    Svenskt teckenspråk för hörande ger meritpoäng som ett modernt språk."

    Vänliga Hälsningar
    Ebba

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Ebba!

    För dig som gick ut 2013 och har ett Slutbetyg gäller följande - se på Antagning.se>>

    Det du citerade i din fråga, gäller för den som gick ut 2014 och senare, dvs de som fick eller får Examensbevis.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    För den som gick ut gymnasiet år 2006, dvs innan 2010, gäller det som står på den här sidan>>

    och ang. meritpoäng för Moderna språk:

    • : Okej, men vad skulle svaret blivit om jag gick ut 2006 då?
    • Mikael : Jag har nu utökat mitt svar till dig, se ovan. Det är samma sak där, men kurserna hette "steg3" och "steg4" då.