Gäst
    Hej
    Jag behöver ge svar till en elev som står i valet och kvalet om hen ska läsa arabiska som modersmål på gymnasiet.
    Eleven undrar över fördelarna med detta?

    Hur var det nu med arabiska som modersmål, kan man göra en prövning mot arabiska 3 och 4 som sedan ger meritpoäng?
    Tacksam för svar!
    G. :)

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Gäst!
    Angående MERITPOÄNG
    det är MODERNA SPRÅK 3 och 4 och inte Modersmål som ger just meritpoäng. Det är Olika kursplaner och betygskriterier för moderna språk och för modersmål /trots att det gäller samma språk - i detta fallet Arabiska/.

    Modersmål ger inte meritpoäng men det finns fördelar i att läsa modersmål:

    • man får kunskaper i sitt modersmål (bättre kunskaper)
    • man "slipper" läsa andra kurser inom Individuellt val
    • man kan i stället för obligatoriska moderna språk (på vissa program är det obligatoriskt att läsa moderna språk) läsa modersmål.

    Men du menar kanske så här: genom studier i Modersmål får eleven bättre kunskaper i arabiska och kan sedan klara av få godkända betyg i prövningar i Moderna språk (arabiska) 3 och 4? I så fall kan det stämma... därför att trots att det är olika kursplaner (olika ämnen) - så är det ändå samma språk och genom att läsa arabiska som modersmål får man ju bättre kunskaper i arabiska (är i alla fall tanken...) och det borde därför också bli lättare att klara kurser i Moderna språk /arabiska/ - om man nu ska läsa dem senare eller göra prövningar i dem.