Sanna
    Hej!

    Jag läste endast steg 3 i moderna språk på gymnasiet och fick 0,5 meritpoäng för det. Nu i efterhand ångrar jag att jag inte läste steg 4 också för att få 1 meritpoäng för det. Därför undrar jag om det går att läsa steg 4 på komvux och få den meritpoängen inräknat på mitt snitt från gymnasiet? Hur funkar egentligen det där? Och hamnar jag i en annan sökgrupp när jag söker till högskolan då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sanna,

    det går absolut att få betyg i ännu en meritpoänggivande kurs, t.ex i Moderna språk 4 och få ännu 1.0 meritpoäng för den (om du inte redan har max i merit).

    Och i så fall kommer du att prövas i både BI och BII. i BI prövas du i så fall med ditt gamla, lägre meritvärdet och i BII - med det nya,högre meritvärdet.

    Att komma med i flera urvalsgrupper höjer till chanser att komma in på en högskoleutbildning.

    Bästa hälsningar

    ANNA