Sofia
    Hej!
    Det är så att jag har gått ut nian nu men när jag fick mitt slutbetyg så stod inte mitt modersmåls betyg med. Så det jag undrar är ifall det kommer räknas in i mitt slutbetyg. Men också om det läggs in automatiskt i mitt betyg inför ansökningen eller bör jag kontakta min skola om jag inte fått den än.
    Räknas modersmåls betyget in i slutbetyget?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia. Jag rekommenderar att du frågar på din grundskola, om det är så att ett betygen som du tror du har fått, ej syns med i ditt Slutbetyg från grundskolan.

    ang. om betyget i Modersmål räkans in eller inte
    Till gymnasiet konkurrerar man med en "siffra" som kan kallas för "betygspoäng", MTV/meritvärde eller Jmf - jämförelsetal.Det är 16 högsta betyg som räknas in. Som 17-der betyget får ensast Moderna språk /språkval/ räknas in. Så - om du, förutom moderna språk /språkval/ har fler än 16 olika betyg i ditt slutbetyg från grundskolan, väljs de 16 högsta betyg och om Modersmål är betygsatt med ett högre betyg än ngt av de andra ämnen - kan betyget i modersmål i så fall räknas in; annars - inte.