Hej Sarah!
    Max antal meritpoäng som man kan få för Moderna språk är 1,5.
    Det är ganska bra förklarat på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Om eleven får godkända betyg i Kurdiska 3, Tyska 3 och Kurdiska 4 får eleven 1.5 i merit för att det är max man kan få inom moderna språk.

    Nu vet jag inte om någon av de kurserna kommer att vara U-kurs (utökat) eller ej eller om något av betygen kommer att finnas som tillägg till Examensbeviset, om betyget sätts efter det att eleven fick examensbevis, då kan det bli olika uträckningar av elevens jämförelsetal och meritvärde.
    Återkom i så fall igen och förklara vilken/vilka kurser som blir markerade "U" eller vilken/vilka kurser som inte kommer ingå i Examensbevis.

    Men om alla tre kurser ingår i Examensbeviset och ingen av dem är U-kurs, då räknas ut jämförelsetal på ett vanligt sätt och sedan plussar man på 1,5 i merit för moderna språk.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    Sarah SYV
    Tack för ditt svar!

    Så det gör ingen skillnad om en elev läser eller gör prövning i kurdiskan? Eleven får ändå meritpoängen?

    När det gäller meritpoäng för två kurser i moderna språk, måste man läsa steg 4 i ena kursen för att kunna få meritpoäng för båda?