Lina
    Jag läser sista året på samhällsprogrammet och undrar om jag får meritpoäng för matte 2 trots att det är en obligatorisk kurs? Jag funderar på att söka till fysioterapeutprogrammet. Undrar därför om jag måste läsa moderna språk 4 för att få full meritpoäng (läser nu eng 7 & moderna språk 3) eller om det räcker med matte 2, ifall jag vill söka till fysioterapeut.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Till fysioterapeutprogrammet krävs matte 2 för särskild behörighet, därför får man inte meritpoäng för den kursen.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    du fick kort, men Rätt svar från Milla igår.
    Det stämmer att man ej kan få meritpoäng för matte 2 om den kursen Krävs för särskild behörighet. Reglerna finns att läsa på gymnasieguiden.se/informeras/merit.

    "I princip" kan matte 2 ge 0.5 i merit, men då endast till utbildningar som ej för särskild behörighet kräver matte 2 (exempel på sådana utbildningar är Juristprogrammet och utbildningar på Konstfack).

    Vänligen

    ANNA