Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    om din högskoleutbildning kräver Matte4, får du 1.0 Meritpoäng för godkänt betyg i Matte 5. Du kan också få 0.5 meritpoäng i "matte specialisering". Det är alltså möjligt att få max i merit inom matte, oavsett vilka behörighetskrav som ställs: exempelvis om det krävs matte 5 för just "din högskoleutbildning", då kan du få 0.5 meritpoäng i tre olika kurser matte specialisering.

    Mer om Meritpoäng läs på den här sidan på GymnasieGuiden.

    Återkom sedan om ngt är oklart!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : På gymnasieguiden står det 1 poäng för matte 5 om 4 krävs..? "Om behörighetskravet är matematik 4 så ger matematik 5 en meritpoäng.."
    • Liselotte : Ja, det stämmer, du har alldeles rätt - att OM MATTE 4 krävs för behörighet till just "din högskoleutbildning", då ger i så fall Matte 5 1.0 meritpoäng. Helt rätt uppfattat av dig!