Hej Lina,
    om du kan få meritpoäng för matte 2 eller inte beror på vad för särskild behörighet som "din högskoleutbildning" kommer att kräva;
    exempel:
    juristprogrammet och utbildningar på konstfack samt många fristående kurser på högskolenivå kräver inget särskild inom matte och då ger godkänt betyg i matte 2 en halv meritpoäng;
    men psykolog-, arbetsterapeut-, sjuksköterske-, fysioterapeut- och många andra program kräver matte 2 för särskild behörighet och då ges meritpoäng inom matte från matematik 3 och högre... alltså du ska ha läst Mer matte än din högskoleutbildning kräver för behörighet - för att få MERITPOÄNG för matte.
    Engelska 7 krävs inte för behörighet till ngn svensk högskoleutbildning och godkänt betyg i eng 7 ger därför en meritpoäng ( + 0.1) till samtliga högskoleutb., som accepterar meritpoängen (och det är de flesta). Några undantag: HHS i stockholm och Chalmers i Gbg som är privata lärosäten har bestämt att ej acceptera meritpoängen (HHS accepterar de inte alls) och Chalmers kanske accepterar till vissa utbildningar, men t.ex till basåret på Chalmers söker man utan att de räknar in några meritpoäng. Alltså, det finns några få högskoleutbildningar i Sverige som ej accepterar meritpoängen (detta skriver jag för att du eller ngn annan blir förvånade när ni kanske ser att det står "Vi accepterar inte några meritpoäng").
    Läs gärna info på gymnasieguiden.se/merit

    • : Tack för svaret! Jag vill utbilda mig till Kriminolog och där behövs matte2b för att vara behörig. Så jag kommer alltså inte gå 0,5 merit, men om jag läser Eng 7 får jag 1 meritpoäng? Om som planerat kommer jag få cirka 18.50-19 i snitt när jag går ut. Ifall jag inte skulle ha tillräckligt med poäng för att komma in, kan jag inte då läsa matte3 o 4 exempelvis på komvux och få ihop något extra meritpoäng så jag kan söka in till kursen? Jag planerar inte att göra Hp så det är ej ett alternativ
    • Anna :

      Det stämmer att du ej kan få MERITPOÄNG för en kurs som Krävs för särskild behörighet till utbildningen; för övrigt gäller: även moderna språk 3 och 4 ger meritpoäng; fråga på din gymnasieskola om du kan läsa även matematik 3b... för övrigt så hjälper det till om du får så höga betyg i alla kurser, som möjligt. Lycka till!

    • : Men kan jag läsa matte 3b på komvux om jag behöver extra merit för att komma in?
    • : Har även sett att man kan läsa till kriminolog genom olika kurser, då såg jag "Kriminologi I", "Kriminologi II", och "Kriminologi II". Om jag läser dessa tre, blir jag legitimerad kriminolog då i slutet eller vad är skillnaden?
    • : På sista ska det stå "Kriminologi III"
    • : Kommer min utbildning i slutändan vara likadan?
    • Anna : De flesta komvux erbjuder mattekurser som t.ex matematik 3b. Hör med komvux i de kommunen där du är folkbokförd.
    • Anna :

      ang. bli Kriminolog genom fristående kurser - Kriminolog är inte ett legitimationsyrke, det finns alltså inga legitimationer för kriminologer.
      Om du läser kurserna Kriminologi1, 2 och 3 eller I, II och III - är det tre terminers studier på heltid = 90 högskolepoäng. För kandidatexamen behöver du i så fall ännu 90 högskolepoäng till; Kandidatexamen omfattar 180 högskolepoäng och av de en kandidatkurs á minst 15 högskolepoäng. Vilka de resterande poängen i kandidatexamen måste vara, alltså inom vilka ämnen - får du fråga på just det lärosäte där du vill ta ut kandidatexamen (det är mycket som varje högskola och universitet får bestämma själva, och du kan därför få olika svar från olika lärosäten).

    Läs alla kommentarer