Hej Tilde, svar på din fråga beror på - om du har slutbetyg eller om du har examensbevis. Eftersom du uppger de "gamla" betygen G och MVG i din fråga, då tror jag att du har ett Slutbetyg.
    Om detta stämmer och du har just ett Slutbetyg (och inte ett examensbevis) - stämmer det att du får endast meritpoäng för de Nya kurserna, dvs engelska 7, högre kurser i matematik och moderna språk 3 och 4 men betygen man kan numera få är från E till A, inte de gamla betygen G - MVG.
    Det räcker alltså med E betyg och högre betyg i de kurser som ger dig meritpoäng ger inte någon fördel. Dock rekommenderar vi alltid att man gör sitt bästa i varje kurs man läser; detta av flera anledningar... för det första, om man siktar på endast E, inte högre, kan man missa lite och "landa" på F, tyvärr; för det andra så är det bra att lära sig mer... och då får man högre betyg; sedan kan man ju också ha nytta av de högre betygen längre fram på ngt. sätt. Man vet inte hur reglerna kan ändras framöver. Det ser också bättre ut "på pappret" med högre betyg; och om man ex. söker jobb, även extrajobb under studietiden, kan högre betygen imponera på arbetsgivaren och man kanske i så fall får jobbet före någon annan som har lägre betyg.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    • : Ok. Jag fick IG i Latin A men tänkte läsa upp den nu (Latin 1) stämmer det då att den ger mig 0,5 i meritpoäng oavsett betyg?
    • Mikael : Latin tillhör inte moderna språk och ger inte meritpoäng. Om Latin A ingår i ditt slutbetyg och du får E betyg i stället höjer du ditt jämförelsetal med ca 0.4; får du högre betyg än E, höjer du ännu mer.
    • : Jaha jag trodde Latin ingick i moderna språk. Tack för svar. Jämförelsetal? Menar du simpelt som att mitt snittbetyg höjs helt enkelt med 0,4 om jag får betyget E i kursen? Eller hur vet jag hur mycket snittbetyget kommer att höjas?