Linn
    Hej!

    Inom samhällsprogrammet har jag läst MA 1b, 2b, modernaspråk steg 3, 4 samt eng 5, 6,7. Jag funderar på att söka till psykologprogrammet och undrar därför hur mycket meritpoäng jag kommer att få totalt, Och är det något krav på arbetslivserfarenhet när man söker in till programmet?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linn, för godkända betyg i de kurser som du nämner i din fråga, får du 2.5 i merit - som är maximalt antal man kan få när du söker till psykologprogrammet. Skulle du söka någon utb., där moderna språk 3 är ett krav, då skulle du få 2.0 i merit.

    Ang. arbetslivserfarenhet, så känner vi inte vill att det tidigare har varit ett krav - vid antagning till psykologprogrammet, men för att säga ngt. helt säkert, måste vi nog vänta till 15 mars, då ansökningar får göras till högskola mellan 15 mars och 18 april - och det är till 15 mars som utbud och behörighetskraven fastställs. Om du vet vilken ort du vill söka till i första hand, se på högskolans/universitetes hemsida vad som står i behörighetskraven och du kan också ta kontakt med studievägledare på psykologprogrammet och fråga om de känner till några planer på att införa kravet på arbetslivserfarenhet.

    Hoppas mitt svar är till hjälp,

    Julia syv

    • : Tack för svaret! När jag går till den universitetet som jag funderar på att söka, så står det OB 5 och när jag klickar på den så står det andra krav som till exempel arbetslivserfarenhet på 3 år och eng 5 och 6... vad innebär OB5? behöver jag uppfylla dessa krav när jag söker in?
    • Peter : Kan du skicka en direkt/snabblänk till sidan där du ser "OB5"?
    • Peter : Ang. engelska så måste du ha godkända betyg i eng 5 och 6 - till alla utbildningar på högskolenivå i Sverige.
    • Peter : Jag tror att det är OmrådesBehörighet 5 du hittade, men för dig gäller OB 5A i stället. Jag skriver nu ett nytt svar.
    • Peter : Hej Linn, du tillhör de som läser gymnasiet enligt GY11 (den nya skolreformen ägde rum 2011 och du påbörjade gymnasiet efter det och läser mot Examensbevis) då ska du utgå från Områdesbehörighet A5 istället. OB5 var för dem med Slutbetyg, som gick ut gymnasiet 2013 eller tidigare. Behörighetskurser för områdesbehörighet A5 Matematik 2 ( a/b/c - spelar ingen roll, en av de kurserna) + Samhällskunskap 1b (eller Sh 1a1 och 1a2).
    Läs alla kommentarer
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linn,

    du tillhör de som läser gymnasiet enligt GY11 (den nya skolreformen ägde rum 2011 och du påbörjade gymnasiet efter det och läser mot Examensbevis) då ska du utgå från Områdesbehörighet A5 istället.

    OB5 var för dem med Slutbetyg, som gick ut gymnasiet 2013 eller tidigare.

    Behörighetskurser för områdesbehörighet A5

    Matematik 2 ( a/b/c - spelar ingen roll, en av de kurserna) + Samhällskunskap 1b (eller Sh 1a1 och 1a2).