Daniella
    Jag går andra året på gymnasiet idag och planerar att studera vidare på universitetet till ämneslärare i svenska / historia eller Svenska / Religion.

    Syv på min skola säger då att jag får 0,5 meritpoäng för matte 2 och 3 styck så 1 poäng totalt. Stämmer detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniella,
    om "din" högskoleutbildning inte (för Särskild behörighet) kräver matte - ex. på sådana utbildningar är juristprogrammet, utbildningar på konstfack och många andra utbildningar, som t.ex endast kräver Grundläggande behörighet eller kräver även Särskild behörighet, men där ej ingår matte - då stämmer det att (så som meritpoängsreglerna är idag) så får man 0.5 i merit för godkänt betyg i matte 2 och ännu 0.5 i merit för godkänt betyg i matte 3; sammanlagt blir det då 1.0 i merit.
    _______
    Jag kan dock inte helt säkert säga om ämneslärarprogrammet som du kommer att söka till kommer inte kommet att kräva godkänt betyg i matte 2. Även om det är senska, historia och/eller religion, som blir dina undervisningsämnen, kan jag inte utesluta helt att på vissa lärosäten kan ev även matte 2 ingå i särskild behörighet... och blir det så, då får du inte meritpoäng för matte 2, utan endast för matte 3 - dvs en halvmeritpoäng.
    _______
    Lärarutbildningarna är under "översyn" - i första hand utb. som leder till yrket Grundskolelärare, men även ämneslärarprogrammet för Gymnasielärare kan förändras till sitt innehåll och få med det även nya/förändrade behörighetskraven.

    Info om >> reglerna kring meritpoäng för dem som läser mot Examensbevis - finns här.

    Bästa hälsningar

    ANNA