Karl
    Hej,
    Ska precis börja läsa modersmål (finska) och undrar om detta kommer att påverka mitt medelvärde sen när jag tar min gymnasium examen? Kommer jag att få någon extra meritpoäng per avslutad kurs?

    Som jag förstått det så är en gymnasium examen = 2500p. Om jag nu läser finska i 3 år och varje kurs innehåller 100p. Kommer jag vid trean sluta med 2800p. Hur fungerar det? Kommer jag få någon bonus av det eller kommer dom 300p inte räknas?

    Kurskod: MODFIN01 (Om det nu spelar roll.)
    • : Hej Karl! Nu är jag ingen SYV så vänta tills du fått svar av de (de rättar och lägger till viktig info). Men av det jag vet så, om du nu ska läsa tre kurser på 100 p vardera (och de inte på något sätt ingår i det "vanliga programmet") utan du måste välja till det i individuellt val (som är på 200 p) så kommer två kurser på 100 p räknas in i ditt betygssnitt. Om du förutom det ska läsa en till kurs på 100 p måste du först söka utökning av program (och få det godkänt av rektorn, det är inte säkert att du får det). Och om du får utökat så räknas inte den kursen inom den "utökade" delen i ditt betyg, utan räknas bara in i ditt betygssnitt till ansökan till högskola om kursen krävs för behöriget. Du kommer alltså inte får några "extra" meritpoäng för att läsa modersmål-kurser men däremot får man det om man läser extra engelska, moderna språk, och matte. Läs mer här: https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/ Mvh,
    • Anna : Tack så mycket Brendan för din kommentar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Karl!

    Det Brendan skriver i sin kommentar stämmer.

    Dock viII jag heIst veta ViIket Program på gymnasiet du Iäser? Detta viII jag veta pga det i vissa program ingår "moderna språk" som en eIIer 2 obIigatoriska kurser. De obIigatoriska kurser i moderna språk kan man byta ut mot modersmåI, det är för det första.

    För det andra, så "vinner" du på att Iäsa Moderna språk /finska/ 3 och 4 - i stäIIet för ModersmåI /finska/ men det är inte säkert möjIighet finns tiII det på din skoIa. Varför du "vinner" på det, är för att för Moderna språk 3 och 4 (och i vissa faII - för 4 och 5) - får man Meritpoäng>> och du får gärna Iäsa om Meritpoäng på gymnasieguiden.se här>>

    Det du skriver om att Iäsa finska "utanför" ditt program, dvs som extra 300 poäng U-kurser (utökade), så krävs det, precis som Brendan skriver, rektors besIut om det. Om rektor beviIjar, så får du betyg i Modersmål 1, 2 och aktiv tvåspråkighet in i ditt examensbevis men med U-markering, och de betygen räknas inte in i ditt jämföreIsetaI. Det är endast om du t.ex skuIIe söka utbiIdning som kräver ModersmåI /finska/ - exempeIvis om du viII Iäsa tiII Iärare i modersmåI, som jag kan tänka mig att de kan räknas med.

    Vi säger att det inte är möjIigt för dig att Iäsa Moderna språk /finska/ 3, 4 och 5 - och du Iäser i så faII ModersmåI /finska/. I så faII är det fördeIaktigt för dig att ha 2 kurser modersmåI som kurser inom IndividueIIt vaI för att då "sIipper" du Iäsa andra kurser, om du ändå viII Iäsa finska. Och vi hoppas du får höga betyg i finska-kurser. Som kurser inom IndividueIIt vaI, kommer de betygen att räknas med in i ditt JämföreIsetaI.

    Var god svara viIket program du Iäser på gymnasiet och om du frågade och fick svar ang. möjIighet att Iäsa Moderna språk /finska/.

    bästa häIsningar

    ANNA