Sol
    Hej,

    Jag blir inte klok på detta med merit, på min tid fanns det inte.
    Jag tänkte söka till en utbildning som har områdesbehörighet nr 13 allatså tandläkare.
    Vilka kurser kan jag räkna in som leder till merit poäng?
    Moderna språk har jag läst spanska steg 1-Jag FicK MVG
    Matte har jag läst till E också MVG
    Engelska har jag läst vara A och tyvärr G
    Sen har jag läst följande på universitet;

    Informatik GR (A), IT och etik
    Matematik BE, Preparandkurs för matematik
    Byggnadsteknik GR (A), Grundkurs BT034G

    Plus 5 år på universitet (apotekare) med massor med kurser( kan tänka mig att dessa inte räknas)

    Snäll hjälp

    /

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sol,
    du behöver inte själv räkna dina poäng eller meritpoäng/meritvärde - det gör Antagning.se
    Av info som du ger i din fråga, tror jag du får meritpoäng för Matematik E men inte för någon annan kurs.
    Det du läste på Universitetet, räknas inte in i ditt Meritvärde.
    Söker du i TAPIL (alternativt urval på KI) - borde dina studier på högskolenivå ge dig ett stort plus "i kanten" tycker jag. Men, inom det vanliga "söket", tar man inte hänsyn till andra studier, än gymnasiestudier.
    Hälsningar
    D:

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sol,
    till högskole/universitets-utbildningar i Sverige söker man, som regel, med sina Gymnasiala betyg och hänsyn tas inte till studier på eftergymnasial nivå. Men inom Alternativt urval /om ngt. sådant beslutas att ske... varje lärosäte bestämmer själva om de ska ha alternativt urval eller inte - då gör man bedömning på "sammantagna meriter"/.
    Söker man på "vanligt sätt" - är det betyg som man har i gymnasiala kurser och/eller resultat av Högskoleprovet, som kan ge utbildningsplats.

    Ang. Meritpoäng
    Det är Meritvärde (somman av Jämförelsetalet + ev.meritpong, om man har några) som man konkurrerar med - i betygsgrupper. Det är inte obligatoriskt att ha just Meritpoäng. Du kan ta dina gymnasiebetyg till SYV på komvux och be att hen svarar/uppskattar om hur många meritpoäng du har... Det är annars Antagning.se som gör bedömining och räknar på dina betyg. Vad någon annan räknar fram, kommer inte Antagning.se bry sig om: de gör egna bedömningar och egna uträkningar.
    Reglerna är komplicerade och de kan också ändras.
    Det är möjligt att du genom att läsa någon kurs på komvux eller genom att göra prövning i någon gymnasial kurs, skulle kunna höja ditt meritvärde - prata om det med SYV på komvux, är mitt råd.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!
    ANNA