Maud

    Kan man få meritpoäng vid prövning? Exempelvis om man läst moderna språk på egen hand och prövas för detta, får man utöver betyget också samma meritpoäng som om man läst kursen på gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ja, det stämmer.

    Man får meritpoäng även för de betygen som man får som prövningsbetyg.

    Betyg som man får på en prövning (särskild prövning/betygsprövning - kallas lite olika...) - och betyg man får i slutet av en "läst kurs" är jämställda med varandra.
    Om man inte redan innan prövningen har max i merit (som är 2,5) får man meritpoäng för godkända betyg i kurser som ger meritpoäng.

    Och man kan läsa helt på egen hand - innan prövningen; man behöver inte uppvisa några betyg när man anmäler sig till prövningar.

    Länktips - fragasyv.se/info/provning och Info om Meritpoäng för dig med Examensbevis.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen
    ANNA