Anders
    Jag läser engelska 7 som utökad kurs och får 1.0 meritpoäng för den kursen och dessutom läser matte 5 (1.0) och spanska 3 (0.5) och 4 (1.0).
    Om mitt betyg i spanska 3 är lägre än spanska 4, kan jag då enbart räkna med spanska 4 i betyget och ändå få 2.5 i meritpoäng, dvs att tre en pongskurser blir maxpoäng (2.5), eller måste jag räkna spanska 3 för att det skall bli jämt 2.5 meritpoäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anders,

    eftersom du är 48 år, så antar jag att du läser på komvux. Läser du mot ett Slutbetyg eller mot Examensbevis? - är då min fråga.
    Det är inte du själv utan Antagning.se som kommer att räkna på dina betyg. Hur Antagning.se räknar beror mycket på exakt HUR SLUTBETYGET eller Examensbeviset ser ut.
    I Examensbeviset /om du läser mot examensbevis/ - kommer U-kurser, utökade, räknas in endast om de ger meritpoäng eller om de krävs för särskild behörighet.
    När det finns olika sätt att räkna på - då räknar Antagning.se på det sättet som blir fördelaktigt för sökande, dvs så att sökande får högre meritvärde.
    Prata med syv på komvux om hen kan påverka hur diNär det finns olika sätt att räkna på - då räknar Antagning.se på det sättet som blir fördelaktigt för sökande, dvs så att sökande får högre meritvärde.
    Prata med syv på komvux om hen kan påverka hur ditt examensbevis eller slutbetyg kommer att se ut.tt examensbevis eller slutbetyg kommer att se ut.
    Vänligen

    Julia syv