Anna
    Hej

    Jag har nu sökt till högskolan till hösten och i anmälningsansökan står det att mina meriter för vissa program jag har sökt är 16,45 av 22,50 och för vissa andra 15,45 av 22,50.
    Har det blivit något fel eller ska de vara olika?
    • : Är det samma Särskild behörighet till de två utbildningar på högskolan som du sökte?
    • Daniel : Jo, precis! Tack Marina! Det stämmer: om det är olika Särskild behörighet till utbildningar, finns det en logisk förklaring ...
    • : Ne det är olika sökte ekonomiprogrammet och där krävs matte 3 och det blev mindre poäng och för utbildningar med grundläggande behörighet blev det högre meritvärde. Men tack för svaret Daniel tror jag förstår lite
    • Anna : Till ekonomiprogrammet krävs det matte 3 för särskild behörighet och då ger inte matte 2 och 3 meritpoäng. Till utbildningar som endast kräver Grundläggande behörighet ger godkända betyg i matte 2 och 3 MERITPOÄNG. Matte 2 och 3 ger tillsammans + 1.0 i merit, däri högre meritvärde. Bra att du fick en förklaring och förstår nu varför det blev olika meritvärde till dina olika alternativ på högskolan! Lycka till med din ansökan!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna!
    Meritvärde räknas ut för varje ny sökt alternativ. Skilnader beror oftast på att det är Olika särskilda behörigheter till olika utbildnigar, exempelvis om man söker

    1. Fastighetsmäklarprogrammet - där matte 3 är ett krav
    2. juristprogrammet - där inga särskilda mattekrav ställs... då blir det så här: till alternativet nr.1 ger inte matte 2 och 3 några meritpoäng
    men
    till alternativet nr.2 ger både matte 2 och 3 var sin halvmeritpoäng, vilket sammanlagt ger + 1.0 i merit.
    Det är den mest vanliga logiska förklaringen som jag kan komma på.

    Hälsningar
    D: