Michaela
    Hej!

    Jag har en fråga angående meritpoängen man kan plocka in. Jag har läst Franska steg 3 och 4 samt Engelska C. Om jag har förstått det rätt innebär detta att jag kommit upp i maxgräns (2,5) för de meritpoängen.
    Nu till saken - på antagning.se är Franska steg 4 markerad med ett U för utökad kurs under mina gymnasiala meriter. Får jag ändå meritpoäng för den? Jag har dessutom bara fått ett G i kursen - kan jag läsa upp detta betyget för att höja mitt meritvärde trots att kursen är märkt utökad?

    Tacksam för svar

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Michaela,

    så som reglerna ser ut idag får man lika många meritpoäng, trots att kursen är U-kurs (utökad). Betyg i U-kurs kan höjas (precis som på en "vanlig" kurs). Höjs betyget, höjs också det totala meritvärdet. Detta pga Meritvärde är en Summa av Meritpoäng + Jämförelsetal. Och i jämförelsetal räknas det in även U-betyg, i fall U-kurs ger meritpoäng (som i ditt fall).

    Svar på dina frågor är Ja och Ja! dvs du får merit för U-kurs Franska 4 och Ja, om du höjer betyg i den kursen, höjs även det totala meritvärdet för dig.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte