Youssef
    Hej ! Min bror har gått ut ett tre årigt gymnasieprogram ( Naturprogrammet ) men han hade 2,0 meritpoäng och saknade därmed en halv meritpoäng för att få full merit. Därför läste han franska 3 på komvux för att få det maximala meritvärdet och därmed höja sina chanser att komma in på universitet ( utökad kurs ). Jag undrar vilken urvalsgrupp hamnar min bror i då ifall han inte kompletterar andra ämnen som han har läst ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Youssef,
    din bror kommer att prövas i både BI och i BII.

    I BI - direktgruppen, kommer han att prövas med det lägre meritvärde, som han hade innan betyget och meritpoängen för Franska 3 är inräknade;

    i BII - kompletteringsgruppen, kommer han att prövas med det högre meritvärde, som han får när betyget och meritpoängen för Franska 3 är inräknade.

    Och Samtidigt kan han prövas även i HP-urvalet, om han har eller kommer att ha ett giltigt resultat från högskoleprovet.

    Bästa hälsningar

    ANNA