Anna
    Hej!

    Jag har under hösten läst engelska 7 på komvux för att få full meritpoäng (2.5) då jag under gymnasiet valde kurser så att jag endast fick 2 extra meritpoäng. Mitt meritvärde från gymnasiet var 19.79 utan meritpoängen och 21.79 med meritpoängen. Då hade jag B i två kurser, varav en av dessa kurser var en av mina valbara kurser (som inte gav något extra meritpoäng). Jag fick A i engelska 7 och tänkte då att detta skulle ersätta den valbara kursen jag hade B i. På så sätt skulle jag endast ha ett B och full extra meritpoäng, det vill säga meritvärde 19.9 räknat utan meritpoäng och 22.4 med meritpoängen. När jag gick in på antagning.se och såg i vilka urvalsgrupper jag tillhör står det däremot att mitt meritvärde för BII är 22.3. Är det jag som tänker fel eller borde det inte egentligen vara högre?

    Tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Du tänkte tyvärr fel. Eng7 betyg räknas Också med, inte i stället. På så sätt har du kvar dina två B-betyg kvar. Du måste få A i samma kurs som du idag har B i, för att höja.