Hej Khadeja!
    det är frivilligt att göra Högskoleprovet, men vi rekommenderar att göra det. Det finns inga nackdelar i att göra högskoleprovet. Att man har ett giltigt resultat för högskoleprovet placerar en i HP-urvalet - och detta samtidigt som man kan prövas i andra urvalsgrupper också; och i varje grupp har man en ny chans. Så, gör gärna högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar!

    *****
    ang. vilket meritvärde som kommer ge plats på olika högskoleutbildningar i framtiden -så är det ju ingen som vet. Det är nödvändigt att bli behörig. Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen om plats. Hur många kommer att söka och vilka meriter de kommer att ha när du söker - vet man ju inte på förhand; så försök få så höga betyg du kan.

    Vänligen
    ANNA