Lucas

    Hej, jag har fullständigt gymnasiebetyg (2500P) från 2003. Jag undrar vilka kurser jag behöver läsa för att enklast nå 2,5 extra meritpoäng. Jag har Engelska B och Matematik C nu, Kan jag då läsa Engelska C och och matematik D för att uppnå totalt 2,5 p eller behöver jag läsa någon kurs ytterligare?

    • Julia : vad är särskild behörighet till den högskoleutb. du vill söka?
    • : Hej Julia, det rör sig om en kandidat i Ekonomie, så vad jag förstår har jag fått 0,5 P för Engelska B. Men det kanske är enklare som du säger att jag tar kontakt med SYV på komvux då?
    • Ludmila : För kandidat i ekonomi krävs det Matte 3 (en gammal kurs Matte C) och då ger högre kurser i matematik, som t.ex Matematik 4, 5 och Matematik specialisering - meritpoäng. Men det är jättebra att ta kontakt med syv på komvux!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lucas,
    meritvärde räknar Antagning.se separat till varje utbildning man söker; detta pga om särskilda behörighetskraven är olika, då kan också olika kurser ge meritpoäng.
    Jag antar att du har ett Slutbetyg och går därför enligt de "gamla meritpoängs-reglerna" där även Områdeskurser kan ge meritpoäng; då måste man veta vilken högskoleutbildning du vill söka (vilka kurser som den utbildningen kräver för Särskild behörighet).
    Allmänt, kan man säga att högre kurser inom matte, moderna språk och engelska brukar ge meritpoäng. Men max är 2,5 och ingen kan få fler meritpoäng än just 2,5.
    Man brukar börja med att få fram om du redan nu har några meritpoäng inför den högskoleutb., som du vill söka till.
    Jag rekommenderar att du tar dina betyg till SYV på komvux och att ni tillsammans reder ut om du redan nu har några meritpoäng och om vilka kurser som ev kan ge dig fler meritpoäng.

    Vänligen
    Julia syv

    Daniel SYV

    Hej Lucas,
    om du har ett Slutbetyg och söker till kandidatprogram i ekonomi, där särskild behörighet är enligt Områdesbehörighet 4, då gäller - vad Meritpoängen anbeträffar - förljande:

    Behörighetskurser i områdesbehörigheten 4 är:

    Engelska B
    Matematik C
    Samhällskunskap A.

    Därför kan du inte få meritpoäng för EngB då den kursen krävs för särskild behörighet och ger därför inte meritpoäng.

    Områdeskurser för område 4 är följande:

    Företagsekonomi B som ger en halv (0,5) meritpoäng
    Marknadsföring - en halv (0,5) meritpoäng
    Mediekommunikation C - en halv (0,5) meritpoäng
    Praktisk marknadsföring B - en halv (0,5) meritpoäng
    Redovisning och beskattning - en halv (0,5) meritpoäng
    Rättskunskap - en fjärdedels (0,25) meritpoäng
    Samhällskunskap B - en halv (0,5) meritpoäng
    Småföretagande A - en fjärdedels (0,25) meritpoäng
    Svenska C – muntlig och skriftlig kommunikation - en fjärdedels (0,25) meritpoäng
    Teknikutveckling och företagande - en halv (0,5) meritpoäng.

    Om du har godkända betyg i några av de "områdes"-kurserna (från listan, ovan) - får du meritpoäng enligt de gamla reglerna.
    OBS! det går inte få meritpoäng genom att läsa motsvarande nya kurser.

    Om du läser nya kurser, kan du få meritpoäng för Engelska 7, Matematik 4, 5 och matte specialisering och för moderna språk 3 och 4. Om du får endast E (godkänt) betyg i de kurser som ger dig meritpoäng eller högre betyg, kommer inte spela roll (då det för dig som har ett Slutbetyg, ej examensbevis, läggs på endast meritpoäng och de nya betygen ej räknas in i ditt jämförelsetal). Men det finns ändå ingen anledning att inte få så höga betyg man kan få. :)

    Reglerna för meritpoäng för dig med Slutbetyg från år 2003 - finns på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/Meritpoang/

    Det är rätt krångligt... därför kan du med fördel prata med SYV på Komvux.

    Hälsningar
    D: