Julia
    Hejsan, läste ovanstående frågetråden "Jag behöver hjälp att räkna ut mitt meritvärde till Läkarprogramme" och undrade lite samma sak. Det jag undrar är huruvida meritpoängen man får från visa gymnasiekurserkurser mot ett visst program räknas extra över de 2,5 poäng man kan samla från moderna språk, engelska och matematik? Alltså när jag söker exempelvis läkarprogrammet får jag ju meritpoäng från exempelvis kursen "etik och livsfrågor" och psykologi A, är det alltså poäng som jag får utöver de andra poängen mot det programmet? Tänker nämligen läsa till en meriterande kurs (engelska 7) men vill ju först veta om det är slöseri med tid om jag redan har tillgodoräknats meritpoängen i så fall via andra kurser? Hoppas detta inte var alltför otydligt :) Med vänlig hälsning, Julia

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia,

    maximalt antal meritpoäng som man kan få är 2,5.

    Även om man har godkända betyg i kurser som skuIIe teoretiskt sett ge fler meritpoäng, så blir det ändå bara 2,5 och de övriga meritpoängen "går förlorade"... det är samma princip som "max taxa på dagis" - eller "max belopp" i andra sammanhang... när man uppnår "taket" så spelar det sedan ingen roll hur mycket mer "tjänar" - så är det ändå 2,5 som räknas in.

    Så, om du redan har 2,5 i merit - då hjälper det inte dig att läsa fler kurser i så fall.

    hälsningar

    Peter SYV

    • : Hejsan!
    • : Tack för svar! Jo då undrar jag även, jag har det gamla systemet, G-MVG, och planerar göra prövningar på en del av mina kurser mot högre meritvärde. Det jag undrar då, om man vill göra en snabb uträkning, om man byter ett G mot ett MVG (eller ett A eller B enligt nuvarande system?) hur många poäng kan jag i så fall addera till mitt nuvarande värde? Det vill säga om jag byter ett G till ett MVG eller ett VG till ett MVG? alltså hur mycket mer är ett mvg värt än ett g samt än ett vg? Tack på förhand!
    • Anna : Numera kan du inte få MVG eller VG... utan du kan få A, B, C, D, E eller F betyg. Får du lägre betyg i en "motsvarande kurs" står det högre betyget ändå kvar. Man kan inte sänka sitt betyg, alltså. Får du t.ex A betyg i en kurs som motsvarar den kurs i vilken du sedan innan har betyg "G" höjer du ditt meritvärde med ca 0.4. Får du B betyg - höjer du med ca 0.3. Får du C betyg, höjer du med ca 0.2. Får du D betyg - höjer du med ca 0.1. Får du E eller F betyg, så blir det ingen ändring av ditt jämförelsetal/meritvärde. :)