Håkan

    Hej! Jag gick ut 2013 och har det gamla betyg systemet, har läst 2550p (det som står på examensbeviset) från gymnasiet.

    Hur räknar jag ut min merit, läst att man bara ska räkna med 2400p?

    Om jag läser tex 300p på komvux får jag ett nytt examensbevis då?

    Jag fick bara betyget G i "idrott och hälsa" och projektarbetet, kan man läsa upp dessa kurser?

    • Liselotte : Om du gick ut 2013 - då tror jag du har ett slutbetyg. Det är olika uppsättning av regler - och det är mycket viktigt att veta vilket dokument du har.
    • : Hur ser jag detta?
    • : om jag har det, hur blir det med de andra frågorna?
    • Liselotte : På det dokumentet som du fick när du slutade gymnasiet står det ÖVERSKRIFT /överst, alltså/ som Rubrik - det står troligtvis SLUTBETYG eller så står det SAMLAT BETYGSDOKUMENT - och det mycket stor skillnad och helt andra regler gäller, beroende på vad du fick för dokument.
    • Liselotte : Projektarbete finns inte längre; så det betyget kan man inte läsa upp.
    • Liselotte : Idrott och hälsa 1 finns inte att läsa på komvux, men man kan göra prövning. Dock i fall du har Samlat betygsdokument, och ska nu läsa mot Slutbetyg eller mot Examensbevis, då behöver du inte betyg i idrott och hälsa 1, eftersom den kursen inte längre (ändring i reglerna från 1 jan 2017) får ingå.
    • : Så jag kan aldrig få 22,5 i merit om jag har "Slutbetyg" då jag har g i både projektarbete och idrott och hälsa?
    • Liselotte : Tyvärr. Du måste satsa på högskoleprovet.
    • Liselotte : Vi har ställt liknande frågor till alla "möjliga" instanser - och fick överallt samma svar: Det finns motsvarande kurser så att man kan bli BEHÖRIG. Som behörig med lägre meritvärde kan man söka i HP-urvalet (resultat av högskoleprovet); ett annat alternativ är att söka till utbildningar med lägre antagningsgränser; och inom yrkeshögskola finns det möjlighet att komma in med lägre meritvärde och även som obehörig.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Håkan

    de som gick ut gymnasiet år 2013 eller tidigare fick Slutbetyg eller Samlat betygsdokument.
    Och det är 2 helt olika uppsättningar av regler - det är jättestor skillnad om du fick SLUTBETYG eller om du fick SAMLAT BETYGSDOKUMENT.

    Om du inte vad vad du fick för dokument när du slutade gymnasiet, se överskrift på dokumentet. Om du inte hittar överskrift på dokumentet, ta ditt dokument till SYV på komvux; så får ni titta tillsammans.

    När du vet vad för typ av dokument du fick, kan både syv på komvux och vi här på fråga syv hjälpa dig genom att svara på dina frågor som gäller bli behörig till högskola och/eller höja ditt meritvärde.

    Liselotte

    Tips: oavsett vad du fick för dokument på gymnasiet, kan du komma in på yrkeshögskola.

    Hej igen,

    vilka gamla kurser som har motsvarighet - ett nytt "motsvarande" kurs finner du i Tabellen för Utbyteskomplettering >>.

    Inom ämnet IDROTT finns det följande motsvarande kurser:

    Om du har IG i Idrott och hälsa A - försök hitta var du kan göra prövning i Idrott och hälsa 1.
    Om du har IG i Idrott och hälsa B - försök hitta var du kan göra prövning i Idrott och hälsa 2.
    Läsa kurser i idrott på komvux går inte för komvux erbjuder inte undervisning i idrott, men prövningar måste erbjudas och du kan göra prövning i vilken kommun som helst; det behöver inte vara just i den kommunen där du är folkbokförd.

    • : Står slutbetyg på pappret, tog lite tid att hitta det :)
    • Liselotte : Då är det Tyvärr så att du inte kan få ett nytt slutbetyg eller examensbevis. suck! du måste försöka höja de betygen du har i ditt slutbetyg. Projektarbete går inte att höja. Det kunde du göra senast 30 juni 2016. Nu är det helt omöjligt, för att betyg i "gamla kurser" får inte längre sättas.
    • Liselotte : Vilka betyg du kan höja - se https://www.uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/regelinfo-div/tabell-for-utbyteskomplettering-med-gy11_vux12.pdf
    • : Såg du min fråga i den andra tråden "Håkan Så jag kan aldrig få 22,5 i merit om jag har "Slutbetyg" då jag har g i både projektarbete och idrott och hälsa?"
    • : Men 22,5 är ändå kört då jag inte kan höja projektarbetet eller hur? :(
    • Liselotte : Tyvärr.
    • Liselotte : Ta ditt slutbetyg till komvux; boka tid med syv; du behöver inte berätta att du fick svar här; fråga syv på komvux vad hen har att säga om att du vill uppnå 22.5 i merit. Tyvärr är jag säker på att du kommer få samma svar, för att det är det som gäller. :(
    Läs alla kommentarer