Mimmi
    Hej,

    Jag har 17,5 i merit och satte 0,7 på högskoleprovet och undrar om jag kommer in på miljövetarprogrammet vid Malmö Högskola. Såg på UHRs antagningstatistik att BI är 16,10 och HP 0,75. Vad tror ni chansen är att jag kommer in till hösten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mimmi!

    Du har Meritvärde över det som krävdes vid förra antagning och resultat av högskoleprovet som ligger lite lägre än det som krävdes förut.

    Jag tror du har en rimlig chans att komma in och vi håller tummarna!

    Tips: sök flera alternativ, om det finns andra utbildningar som du också kan tänka dig att läsa. Till högskola/universitet kan du söka 20 olika alternativ samtidigt.

    Till Yrkeshögskola kan du söka ett obegränsat antal utbildningar, då man söker till varje YH separat och oberoende av andra ansökningar.

    Tips om YH som kanske kan vara av intresse för dig:

    Energi- och miljöutvecklare

    Arbetsmiljöingenjör

    Vatten- och miljöteknik

    Internationell spedition med inr miljölogistik

    Du kan söka till högskola och till många olika utbildningar inom yrkeshögskola - helt oberoende av varandra. Om du får plats på flera olika utbildningar kan du välja sen, vilken du vill börja på. Även om du börjar på en utbildning men sedan får erbjudande om en annan utbildnignsplats - går det att byta från en utbildning till en annan. Därför är det ofarligt att söka många olika utbildningar samtidigt, vilket jag också råder dig att göra.

    Bästa hälsningar, lycka till och jag lovar personligen att hålla tummarna hårt för dig! :)

    ANNA