Ebba
    Hej! Mitt namn är Marie och jag skriver till dig eftersom att jag är orolig över min dotter. Min dotter började första ring på gymnasiet för två månader sedan nu och hon vantrivs något fruktansvärt. Hon säger att det inte beror på skolan eller eleverna (hon har flera kompisar i klassen) utan snarare att hon inte tror att gymnasiet "passar henne". Hon säger även att hon blir stressad och får panik på lektionerna då hon tycker att det inte är effektivt arbete. Bättre än så kan hon inte förklara för hon vet inte själv exakt varför hon inte gillar skolan. Hon har alltid gillat att gå till skolan tidigare, och hon är riktigt ambitiös och smart. Hon gick ut med nästan högsta betyg från grundskolan. Så nu förstår varken hon eller jag varför hon inte trivs. Hon har ångest och får panikattacker när hon tänker på skolan och nu har hon börjat gå till en psykolog, men jag har inte sett några framsteg. Hon är alltså i stort sett deprimerad.

    Min dotter har nu börjat be om att få gå distans under hennes tre år på gymnasiet. Jag vet att hon är duktig och säkert hade klarat av att studera hemma med väldigt bra resultat, men jag är ändå väldigt tveksam till det. Jag är rädd att jag förstör hennes framtid om jag tillåter det, för det blir ju som att hon "sticker huvudet i sanden" och gömmer sig från sina problem. Dessutom har jag läst om distansutbildningar och jag har inte uppfattat det som att distans är något som man ska göra i tre år, utan snarare under en kort period (om man är sjuk eller bor utomlands). Vad tycker du jag ska göra? Låter distans som en bra idé för min dotter eller finns det något annat alternativ där hon kan ta mer ansvar och inte behöva vara i skolan lika mycket? Jag undrar även om hon kommer kunna läsa vidare på universitetet om hon går på distans. Jag vet nämligen att hon vill läsa vidare på Göteborgs universitet efter sin gymnasietid, men det är svårt att komma in där och då tänker jag att det blir mycket svårare att komma in här i Göteborg med en distansutbildning? Jag vill hjälpa min dotter må bättre men vet inte hur, så jag blir väldigt tacksam för svar!
    • : Tilläggsfråga: Jag undrar även ifall om jag och min dotter gör en "deal" att hon måste gå klart ettan men att om hon fortfarande inte trivs då så kan hon gå det två resterande åren på distans. Går det? Ett annat exempel hade varit om hon går distans endast i tvåan som en "paus" från den vanliga skolan och sedan börjar på samma gymnasium igen i trean, går det?
    • Mikael : Det är inte omöjligt att göra så som du önskar.

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Kort svar på din fråga: be psykologen som har kontakt med din dotter att uttala sig om vad hen rekommenderar ang. hennes studier.

    • : Psykologen har sagt att hon ska titta på andra alternativ till gymnasiet, men att hon inte riktigt vet vilka som finns.
    • Milla : Hälsan är det viktigaste! Läkare eller psykolog måste bedöma om din dotter kan läsa just nu och hur mycket och i vilken form. Skriver ett nytt svar nu.
    • Mikael : Psykologen kan sjukskriva på heltid eller på deltid under en kortare och under en längre period. Om eleven är sjukskriven på heltid behöver eleven inte gå i skola under sjukskrivningsperioden, men hen får gå läsa så mycket hen orkar (dvs gå till skolan på vissa lektioner, så mycket och när hen känner att hen orkar). Jag skriver också ett nytt svar nu.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, det är omöjligt för SYV att svara på om din dotter lider av depression eller inte och depression har också olika grad och omfattning ... Man hör t.ex talas av "ubgdomssrpression" där ungdomen blev sjukskriven under lång tid och fick undet den tiden inte gå i skola alls plus att mamman fick i 8 månader vara ledig från jobbet för att ta hand om den ungdomen som sedan blev mycket bättre och började läsa - först på deltid och så småningom på heltid men hela sjukdomsperioden tog upp till ca två år. Det är ett riktigt fall som vi känner till.

    Syv har inte den kompetensen som krävs och även läkare och psykolog behöver träffa personen och kanske mer än ett par gånger för att kunna ställa en diagnos.

    Om din dotter själv önskar läsa på distans, då tycker jag det finns all anledning att ta upp frågan med psykologen.

    Ang. Eftergymnasiala studier blir det en senare fråga... Men det finns distans man kan läsa på högskola/universitet och man kan även jobba på distans, kanske t o m blir vanligare i framtiden att jobba på distans.

    bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag vill föreslå Individuellt alternativ>>

    Be psykologen kika på beskrivningen av vad det är för ngt., och sedan är det bra om psykologen pratar med kurator som jobbar med elever på just Individ.alternativet - då kan de komma fram till om det är ett passande alternativ för din dotter. På Indiv.alternativ kan man kombinera studier med praktik, och man kan läsa på hel-/deltid i perioder (så som man orkar).

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Du kan kika på 24 kap.§20-22 i Skollagen där det står om skoIans skyldighet till Särskild anpassning av undervisningen om det behövs. Dock förklaras det inte exakt vad och hur skola är skyIdig att anpassa. Det är en bedömning som rektor gör i samråd med kurator och skoIIäkare.