Agnes
    Hej! Jag har en engelsk pojkvän som skulle vilja flytta till Sverige och plugga här. Han är 27 år och har motsvarande gymnasieutbildning i England. Jag undrar hur man går tillväga?
    Han har redan ett svensk personnummer då han har jobbat i Sverige under förra sommaren. Han kan inte så bra svenska så det bästa skulle vara om det fanns en utbildning på engelska. Eller är det bättre att han pluggar sin svenska till att börja med?
    Jag ska själv söka in på universitet till hösten i Stockholm och Uppsala så det är där han skulle vilja plugga också. Hoppas att ni kan hjälpa mig! Mvh Agnes

    2 Svar

    Hej Agnes,

    Vad kul att han planerar att börja studera i Sverige!

    Det är svårt att säga vad som är bäst (engelska eller svenska) eftersom det beror på vad tanken är med studierna. Är det att lära sig mer svenska för att kunna arbeta i Sverige (läsa kurser i svenska kan vara bra början)? Är det att få en högre utbildning för att kunna arbeta i Sverige eller andra länder (då kan utbildningen vara på engelska)? Eller vill han vara här för att vara med dig, och då kanske jobba och lära sig svenska på fritiden (kan då läsa svenska på vuxenutbildning eller folkuniversitetet etc.).

    Men som svar på din fråga så för att studera i Sverige är det varje högskola/universitet som beslutar om validering av tidigare studier. Du kan läsa om detta på UHRs hemsida: https://www.uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning/information-innan-ansokan/Studera-i-Sverige/

    Men det bästa är att han söker in som vanligt via www.antagning.se i ansökningsperioden (19/2-15/3)

    Jag antar att om han ska börja plugga på universitet/högskola så är det på kandidatnivå. Du kan följa denna länk för att se vad Stockholms universitet erbjuder på engelska: https://www.su.se/english/education/courses/bachelor-s-programmes

    I sista paragrafen ser du "Course catalogue" - följ länken så kommer hela kurskatalogen upp där du kan söka efter både kurser och program.

    För Uppsala universitet kan du kolla här: http://www.uu.se/en/admissions/bachelor-s-studies/

    Du kan också kontakta studie- och yrkesvägledare på Stockholms universitet och Uppsala univeristet för mer information när ni vet mer exakt vad din pojkvän är intresserad av och skulle vilja läsa.

    Lycka till!

    Mvh,

    Malin

    Daniel SYV

    Hej Agnes,

    de utbildningar som på svenska lärosäten erbjuds med Undervisningsspråk engelska kan man se på www.studera.nu/jamfor-utbildning
    Det är begränsat antal utbildningar som har ett annat undervisningsspråk än svenska; därför har man betydligt mer att välja på - om man kan läsa med undervisningsspråk Svenska.

    Tänk på att det finns utbildningar på Distans (med eller utan obligatoriska träffar) och distansutbildningar kan finnas med undervisningsspråk Svenska och med undervisningsspråk Engelska.
    Ang. språk för studier - så tänker jag också på följande: om din pojkvän planerar att bo och jobba i Sverige sen, så är det bra att han lär sig svenska och att han i så fall göra det så snart som möjligt; detta för att han redan är 27 år och ju äldre man blir, desto svårare blir det att lära sig ett nytt språk.

    ******************************

    Tips - du eller han själv kan ringa och prata med handläggare som jobbar specifikt med "utländska meriter" och hen nås via Växel på Antagning.se - tel. nr 0771-550720 (tel.tid till handläggare för Utländska meriter blir imorgon, tis den 20 febr. kl.10-12 och sedan kl.14-16); det är på kontorstider som man kan prata med handläggare för Utländska meriter, men det kan vara lite olika klockslag varje dag pga de har möten, interna utbildningar mm.

    För info som är relevant för din fråga vill jag hänvisa till följande sidor:
    https://www.universityadmissions.se/intl/start - det är Antagning.se sida fast på engelska;
    Info om Anmälnings- och studieavgifter vid högskolestudier i Sverige /på svenska/ finns på https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Anmalnings--och-studieavgifter/

    Varför du eller han skulle behöva prata med handläggare för utländska meriter? Jo, jag tänker så här - med tanke på "Brexit", när han idag är EU-medborgare... men kanske inte är det när det blir dags att börja läsa - så är det en stor och intressant fråga om han blir befriad från att betala terminsavgifter eller inte...?

    D: