Lisa
    Hejsan,
    Jag går i 8an och har alltid haft problem med muntliga presentationer och att hålla tal. Det är ett så stort problem att jag fysiskt inte kan genomföra det, inte heller psykiskt. Hela min kropp säger nej och stänger ned och jag kan bara inte göra det. Jag mår jättedåligt på grund av det och jag är annars en väldigt skötsam elev med bra betyg men jag kan faktiskt riskera underkänt bara för att slippa. Eller jag är villig att få underkänt. Jag vet att jag måste ta itu med detta problem men jag ska det, bara inte just nu. Vår skola har inte detta så många gånger men i de ämnena vi måste prata i låter mina lärare mig och andra som har problem att spela in oss själva på video/ljudfil eller göra den muntliga biten på annat sätt. Vi har fått en ny spansklärare och han vägrar låta mig göra det på annat sätt som vår andra spansklärare gjorde. Han tvingar mig trots att jag förklarat att jag inte "kan". Vad står det i kunskapskraven? Måste jag göra som han säger (hålla tal)?
    • : Jag var extremt blyg som liten. Men med föräldrarnas och lärarnas uppmuntran lyckades jag komma över det. Jag har idag, 23 år gammal, prata inför en stor publik och inför små grupper också. Det trodde jag inte vara möjligt när jag gick i grundskolan. Många ggr handlar det om att sätt upp mål och ta små steg mot det målet. Men om det är någon sjukdom du har som behöver medicinering och/eller lång tid i terapi... ? men det är upp till läkare och psykologer att avgöra i så fall. Ta upp frågan med kurator och med skolsköterskan - så fort du kan. Lycka till!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,

    det är jättetråkigt att du har hamnat i den situationen. Att kunna prata inför folk behövs i många olika sutiationer: både i arbetslivet och utanför det. Det bästa vore om du på något sätt kunna försöka överkomma det hindret och sucessivt lära dig prata inför folk (kanske med hjälp av terapi).

    ang. Kunskapskraven i kurserna - så måste de "tolkas och tillämpas"; och det är den tolkningen som läraren gör som gäller (i 99% av fallen) och i en 1% av fallen kan rektor rätta läraren (om läraren tolkar och tillämpar kunskapskraven på ett felaktigt sätt). Vänd dig till rektor, är mitt råd. Och ännu ett råd är att du försöker hitta "hjälp med självste problemet" och ju tidigare du tar tag i det, desto bättre. Att gå igenom åk9 och sedan gymnasiet utan att behöva hålla muntliga presentationer är i princip omöjligt, eller i alla fall väldigt-väldigt svårt. Undantag är om du får Intyg från psykologen att ditt tillstånd är av sådan karaktär att du verkligen inte kan och inget botemedel finns heller. I så fall, om du kan uppvisa det Intyget, måste skola anpassa undervisning och kunskapskraven till ditt hälsotillstånd.

    Det är de råden jag kan ge dig och hoppas att ngt. av det jag skriver nu, blir till hjälp för dig!

    Julia SYV