Marina
    Hej
    jag har en lillebror som ångrar sitt gymnasieval och vill gå om - dvs söka om till åk1. Han går åk1 nu. Kan har söka på nytt, och i så fall när kan han söka?
    Tacksam för ett snabbt svar!
    Marina :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marina,

    i Sverige får man söka till gymnaset till åk1 - dvs börja om på nytt, t o m det året som man fyller 19 år men man får ej sedan innan redan ha slutfört 3-årig utbildning på ett Nationellt gymnasieprogram. Så om din bror inte fyller 20 år under 2018 - och inte sedan innan har slutfört 3-årig utbildning på ett nationellt gymnasieprogram, får han söka till åk1.
    Man söker via sitt gymnasieantagningskansli - kontaktuppgifter för alla gymnasieantagningskanslier finns på www.antagningskanslier.se

    Man söker Under Ansökningsperiod eller under Omvalsperiod. Det är sista dagen i Omvalsperioden som är sista dag att söka eller göra ändringar i sin gymnasieansökan.
    När valperioder ligger är lite olika för olika delar av Sverige.
    Så vitt vi vet så är Västar Götaland först med att öppna möjlighet att söka i mitten av december. I många län är det från mitten på januari man kan söka.
    Omvalsperioder ligger också lite olika - de börjar ofta i mitten på april och slutar t.ex 4 maj... eller i mitten på maj, men kan också vara till t.ex 1 juni som det är i Västra Götaland. OBS! VIKTIGASTE DATUM ATT INTE MISSA ÄR - sista dagen i Omvalsperioden. Notera att det i vissa län endast Studie- och yrkesvägledare som kan UNDER OMVALET lägga in ansökan eller ändringar i gymnasieansökan; eller personal på antagningskansliet... och inte elever själv. Men i vissa andra delar av Sverige kan eleven på sin inloggning gå in och själv ändra i gymnasieansökan under Omvalsperioden. Det är alltså Olika.
    Bra att söka under Valperioden och inte vänta till Omvalet; för det första så kan eleven själv på sin inloggning lägga in sin ansökan och behöver inte vara orolig att inte få kontakt med en syv, inte hinna eller glömma att göra ansökan under omval. För det andra så är det bra för gymnasieskolornas planering att så tidigt som möjligt veta hur många elever som sökte till olika utbildningar; gymnasieskolorna kan då ändra antal platser på utbildningar, så att så många som möjligt ska komma in på sina första val-alternativ.

    Just nu, i november, kan man inte söka ... som tidigast skulle man kunna 11 jan, då det i år börjar ansökningsperiod i Västra Götaland.
    Så , när din bror ska kunna söka, beror på Vilken del av Sverige som har är folkbokförd i.
    Det är inte "först till kvarn" utan alla som söker inom val eller omvalsperioder har lika stor chans att komma in.

    Vänligen

    Julia SYV