Martin
    Min son är intresserad av datorer och teknik och drömmer om att jobba för NASA eller Esrange. Rymdteknik men även programmering samt tekniska lösningar och ideer är saker som han brinner för till vardags.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Martin,

    din son kan kika på information om  Rymdyrken>>

    För den som vill bli just rymdingengör>> finns flera olika utbildningsvägar. På Luleå Tekniska Universitet finns Sveriges enda, enligt våra uppgifter, utbildning för civilingenjör i rymdteknik, och på KTH i Stockholm kan man läsa till civilingenjör i farkostteknik.

    Det går även att läsa t ex teknisk fysik, maskinteknik eller elektroteknik för att sedan på arbetsplatsen nischa in sig på just rymdsystem.

    Många civilingengörsprogram i teknisk fysik har inriktningar mot rymdteknik, och det finns masterutbildningar i flyg- och rymdteknik som påbyggnad efter en treårig grundutbildning i fysik, bl.a. på KTH, Kungliga Tekniska högskolan. För att vara behörig till en civilingenjörsutbildning ska man helst ha läst >>teknik- eller naturvetenskapsprogrammet>> på gymnasiet.

    Rymdbranschen är en internationell bransch där det förväntas att man kan använda sig av det engelska språket utan problem. Detta gäller både vardagligt och tekniskt språk.

    Läs gärna även i yrkespresentationerna Ingenjör>> och om andra yrken inom Tekniskt arbete.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA