Victor
    Mina föräldrar vill att jag ska gå på gymnasiet i min hemstad på FinnvendensGymnasium. men jag vill själv gå på Ljud & Bild skolan i jönköping. De försöker förbjuda mig från att gå på LBS och säger att de kommer hindra mig. Jag ska inte heller flytta hemifrån. Får de verkligen göra detta?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, Victor!

    ...det är ca 7 mil för dig till Jönköping, kan bli jobbigt att pendla i 3 år.
    Till Växjö är det ca 6,5 mil... också för långt för att pendla i 3 år, tycker jag.

    Så här ligger det till - du får välja till gymnasiet; men dina vårdnadshavare får bestämma var du bor tills du fyller 18 år och blir myndig.
    Testa pendla - ex. på lovet under våren... eller om du kan ordna Prao på L/B skolan i Jönköping eller någonstans i Jönköping och du testar pendla i en vecka. Du kanske orkar i en vecka... kanske t o m i en hel månad... men jag tvivlar på att du kommer att tycka likadant mot slutet av första terminen, till jul.
    Vår erfarenhet säger att det går bra att pendla under första veckorna, sedan avtar lusten att gå upp tidigt och komma hem sent. Eleverna börjar också känna att de inte har tid för fritid och kompisar. Lite bättre går det om man kan plugga på vägen till och från skolan, men det är inte alla som kan göra det t.ex pga man lätt kan bli åksjuk om man läser eller skriver; ännu ett problem är att du måste åka kommunalt, då du ännu inte har körkort, och buss/tåg blir ibland försenade - och du kan då missa viktiga lektioner och prov; vid större väderproblem på vintern, kanske du över huvudet taget inte ska kunna komma till din skola.
    Allt detta säger jag utifrån den erfarenheten som vi har av det som eleverna berättar.
    Förutom avståndet - har dina föräldrar några andra invändningar mot ditt gymnasieval?

    Åk till öppet hus den 31 jan. till LBS i Jönköping>>; Ta tiden "från dörr till dörr", dvs från det att du går hemifrån tills du är på skolan - och sedan på vägen tillbaka. Öppet hus slutar kl.20.00 - vilken tid kommer du då hem?

    Liselotte

    På din ort finns det ännu en gymnasieskola - Lichron>>; och du kan också kika på Korrespondens>>, som erbjuder undervisning på distans.

    • : LBS har anpassat sig till de som pendlar eftersom att de vill att alla ska få chansen. De börjar klockan 9 istället för klockan 8. Det tar ca 55 minuter dit vilket gör att jag inte behöver stiga upp tidigare än vad jag skulle behöva om jag skulle gå här i värnamo.
    • Anna : Det är bra att gymnasieskolan har anpassat sig till elevernas förutsättningar. 55 min pendlingsavstånd om det är "från dörr till dörr", dvs från det att du stänger dörren hemma bakom dig tills dess att du kliver in i skolans byggnad - är acceptabelt avstånd; dock ska man tänka på förseningar i busstrafiken /eller tåg, om du åker tåg/ och vad händer om du missar bussen med 2 sek., när går nästa buss? att ha den stressen att inte missa bussen varje morgon... kan bli jobbigt på lång sikt. då måste du vara ute i god tid - typ minst 10 min tidigare. Hur ofta går bussar? Inom samma stad kan man också ha 55 min pendlingstid, ja; men det finns ofta många olika möligheter - man kan t.ex springa till en annan hållplats och ta en annan väg genom staden; ännu en situation är när det ej finns någon gymnasieskola närmare än 55 min bort, över huvudet taget. Vad en SYV tycker om pendlingsavstånd för dig spelar ingen roll; det är "mellan dig och dina föräldrar". Mitt råd vore att du pratar med några elever som pendlar lika långt som du planerar att göra och tar del av deras erfarenheter.