Linda
    Jag har just nu 247,5 meritpoäng (godkänt i alla ämnen) (hösttermin) och jag är superrädd att jag inte kommer in på en skola med bra resurser och bra lärare. 02 är väldigt många och därmed höjs meritpoäng men jag har sådan ångest!! Det har varit min dröm att gå i natur men vad händer om jag inte kommer in på några av mina val av skola? Jag är så rädd!!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,

    när det är fler elever som söker, kommer det att finnas fler gymnasietplatser (får vi i alla fall hoppas på) men du har rätt i att det kan tyvärr uppstå en situation när en elev inte kommer in på något av sina alternativ.
    Vi rekommenderar att söka Fler alternativ - till flera olika skolor och/eller till flera olika utbildningar på samma gymnasieskola. Med varje ny alternativ får man en ny chans att komma in.

    Om vad som händer om man inte får plats på gymnasiet, har vi sammanställt info här >>.

    Det du kan göra är att söka Många olika alternativ i din gymnasieansökan och att försöka få så höga betyg under återstående tiden på grundskolan, som möjligt.