Daniella
    Hej, jag går i 8:an och är sjuk ganska mycket men jag har alltid lagt in på dexter att jag varit borta. Jag undrar om när man söker jobb eller går på jobbintervjuer att de kollar hur mycket man har varit sjuk i skolan? Gör dem det? Är det mindre risk för mig att få ett jobb på grund av att jag är sjuk mycket? Tack för svar!
    • : Man lär sig, som regel, mindre - om man inte är i skolan. Även om man läser hemma (i text-boken). Man har "luckor" i sina kunskaper om man missade många lektioner; dessutom har man mindre "klass-samvaro" och interaktion med skol-personal, vilket också är viktigt för att skaffa sig erfarenhet och vana att vistas på en "arbetsplats", vilken man, som vuxen, gör minst 9 timmar varje arbetsdag (lunchen och rasterna spenderar man också på arbetsplatsen, som regel). Rekommenderar därför att du försöker vara i skolan så mycket som möjligt. OBS! på gymnasiet blir man av med Studiebidraget från CSN redan efter 4 timmar frånvaro per månad (dock om man har Läkarintyg blir man inte av med studiebidraget).
    • : Vänta så om jag är sjuk i gymnasiet och jag har lagt in på dexter att jag är sjuk förlorar jag fortfarande studiebidraget då?
    • Anna : Innan du fyller 18 år, är det dina VÅRDNADSHAVARE och inte du själv som bör meddela skolan att du är sjuk. Vid upprepade sjukfrånvaro, borde skolan be dig inkomma med Läkarintyg. Finns det läkarintyg som sjukskriver, blir inte frånvaro Olovlig. Saknas det läkarintyget och inte finns någon annan omständighet som säger att frånvaro är "lovlig" - är risken mycket stor att förlora studiebidraget. Går man på grunskolan är det Barnbidrag man får, och det är inte kopplat till närvaro i skolan. På gymnasiet är det Studiebidraget och det är kopplat till studierna; det är stor skillnad.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniella,

    så vitt jag vet, så har inte arbetsgivare tillgång till uppgifter om hur mycket jobbsökande varit borta när de gick på grundskolan.
    Däremot tänker jag på din Hälsa, om du behöver förbättra din hälsa eller i alla fall göra allt som är möjligt, för att bli friskare och inte behöva missa undervisningsdagar i skolan. Om du har ngt grundläggande allvarligt hälsoproblem, kan det bli ett hinder för dig i ditt framtida arbetsliv.

    Råd/tips! boka tid hos skolsköterska och hos kurator på din skola; berätta om dina hälsbekymmer och be dem om råd.

    Hälsningar
    Julia syv