Anders
    Jag sökte till gymnasiet förra månaden och jag undrar om det är mindre chans att komma in på sitt andrahandsval. Det vill säga om man inte kommer in på sitt förstahandsval blir det då mindre chans att man kommer in på sitt andrahandsval? Går platsen till någon med mindre meritpoäng men som har det som förstahandsval?

    Skulle vara tacksam för svar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Nej, du får inte mindre chans att komma in på ditt andrahandsval. Ingen med lägre (mindre) antal betygspoäng kan ta din plats. Det funkar så att du prövas till ditt förstahandsval och om du kommer in, blir du ANTAGEN.
    Om du inte kommer in, prövas du till ditt andrahandsval som om det vore ditt försa-handsval.
    vänligen
    Julia