Erik
    hej! jag fick idag information om hur gymnasievalet går till. och enligt den informationen jag fick så lät det så här: "om du kommer in på ditt förstahandsval så förvinner valen under automatiskt". Nu är det så att jag kommer ta teknikprogrammet som förstaval (kommer förmodligen komma in) och jag kommer ta transport som andraval (kommer även kunna komma in där), om jag nu inte är riktigt säker på om jag vill gå teknik eller fordon kommer jag då inte kunna välja fordon om jag kommer in på teknikprogrammet? sammanfattat är frågan alltså kan man välja vilket utav sina val man vill komma in på även fast det är rangordnat?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Erik,

    det stämmer att i fall man kommer in på sitt första valalternativ, så "försvinner" de lägre prioriterade; det kommer i Antagningsbeskedet stå t.ex så här:
    1. antagen
    2. prövas ej
    3. prövas ej

    eller om man kommer in på sitt andra alternativ
    1. reserv
    2. antagen
    3. prövas ej

    Alltså, man står som Reserv på sina Högre prioriterade alternativ, om ej kom in där direkt, men på sina lägre prioriterade alternativ prövas man inte...
    Det funkar inte annars om alla ska vänta på varandra - vad t.ex du bestämmer... och så ska nästa bestämma sig... och så nästa - då hinner det gå flera månader innan alla har bestämt sig.
    Reglerna är därför sådana att man ska bestämma sig innan Omvalsperioden är över. Sedan ska man helst hålla sig till det man man har valt då.
    Ändrar man sig senare, kan resultatet - tyvärr - bli att man blir helt utan gymnasieplats.

    Vänligen
    ANNA