Victor
    Hej

    Jag tillsammans med min kompis skulle ge oss på att bygga en drönare i gymnasiearbete men nu efter ganska mycket arbete så har det uppstått en ganska stor mängd problem. Vår mjukvara vill inte samarbeta och jag anar att vi inte kommer kunna lösa alla problem i tid. Enligt tidsplaneringen ska produktutvecklingen vara klar nästa vecka men vi tror att vi inte kommer kunna uppnå denna deadline. Så min fråga är, om vi inte klarar oss till deadlinen, vad är det värsta som kan hända? Jag antar att ett F redan ligger på bordet men finns det möjlighet till förlängt arbete? Vi har jobbat kontinuerligt under hela höstterminen och vi har spenderat mer tid än planerat på detta projekt. Finns det någon möjlighet att fortfarande få en gymnasieexamen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Victor,

    det är olyckligt att ni upplever stora problem i ert gymnasiearbete.
    Godkänt betyg i GA krävs för att uppfylla kraven för gymnasieexamen. Med F i GA får man Studiebevis, som inte ger grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Studiebevis kan på komvux kompletteras upp till Examensbevis.

    ******
    Det är till slutet på maj eller t o m första veckan i juni /eller kanske t o m mitten på juni/ som ni kan ha - för att försöka få godkänt betyg i GA.
    Om du söker till en högskoleutbildning till ht-19, är sista kompletteringsdag - den 20 juni 2019. Så det går bra att även den 20 juni 2019 få ut examensbevis... om din gymnasieskola skulle gå med på det...

    Jag råder dig prata med din handledare för GA. kanske går det att byta inriktning/tema för GA. Kanske går det att skriva GA om vad som kan gå fel när man gör ett sådant projekt som du har gjort som GA... ? Det är inte ett område som jag är expert i... vet inte exakt vad som krävs för att få godkänt på GA, men det vet din handledare för GA.

    Hur som helst, det värsta som kan hända är att du/ni ej blir godkända och får F i GA. Då är det Studiebevis som gäller och avsaknad av grundläggande behörighet till högskolestudier. Fortfarande kan man komma in på en yrkeshögskoleutbildning, även utan godkänt betyg i GA från gymnasiet. om yrkeshögskola - se www.yhguiden.se

    Vänligen
    ANNA