Erik
    Jag fick reda på detta genom schoolsoft. Vi har inte haft geografi den här terminen men vi hade det förra terminen och då bör betygen vara kvar en termin till så har det varit med mina andra ämnen men tydligen fick jag istället för ett B i geografi ett streck. Så frågan är vad ska jag göra? Är det här något skolan kan göra? om skolan inte får göra detta kan jag klaga på skolan så att jag kan få mitt B i geografi tillbaka?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Erik!
    Det är bra att du har koll på betygen!
    Det är de betyg som du får i slutet på maj 2016, dvs för vårterminen i åk9, som ligger till grund för konkurrens om gymnasieplats, då det är lugnt nu, ett tag i alla fall. Det är dock mycket viktigt att det blir rätt och riktigt mot slutet av maj.

    Jag råder dig göra så här: fråga dina klasskamrater - om det samma för dem eller om de kan se sina betyg i Geografi i Schoolsoft?
    Om det är samma för alla elever i din klass, då är det mindre viktigt att du slår larm för att de kommer att upptäckas ändå.
    Om det är annorlunda för dina klasskamrater och de kan se sitt betyg i geografi men du kan inte - då behöver du slå larm om det.
    Du kan vända dig till skoladministratör, till din klasslärare/mentor, till SYV - och till slut till Rektor på din skola. Det är Rektorn som är ytterst ansvarig och måste se till att det blir rätt med dina betyg, men det kan gå att lösa utan att kontakta rektorn.
    Som sagt, börja med att du ringer eller mailar till en administratör på din skola.

    Du får sedan gärna berätta för oss vad du fick för svar från skolans personal.

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!
    ANNA