Parisa
    Hej!
    Ända sedan jag var liten var min dröm att bli läkare. Jag vill verkligen följa upp min dröm. Jag går just nu i 7:an och nu efter första termin så har jag fått 322,5 som meritvärde på mina betyg. Jag jobbar för företaget Ungomsorg och är teamledare över ett team. Jag är väldigt ambitiös sätter hårda krav på mig själv, så länge jag är nöjd och är verkligen tävlingsinriktad. Det är många frågor som snurrar runt i mitt huvud och som jag vill få svar på!
    Jag vill komma in på Harvard.
    Vad krävs det av mig för att komma in?
    Kan man gå i natur för att komma in i Harvard eller måste man ta IB?
    Vad finns det för stipendier man kan söka som är rätt bra?
    Kan jag gå på IB och sedan ångra mig för att jag vill läsa min utbildning i Sverige?
    Behöver jag läsa något på Komvux då? eller har IB redan allt som krävs?
    Finns det några åldersgräns för att komma in på Harvard eller söka stipendier?
    Innan man ska åka till Usa behöver man något särskilt tillstånd?
    Kan man jobba som läkare i Sverige fast man har läkarutbildning från Usa?
    Jag är ursprungligen från Afghanistan men är svenskmedborgare.
    Snälla svara på de frågor ni vet och kan något om?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Parisa!
    det är Jättebra att du är duktig, ambitiös och målinriktad! Fortsätt så! :)
    __________
    Du har några frågor och jag ska försöka nu att svara på dem:

    Vad krävs det av mig för att komma in? - Mitt svar: Du kommer att söka till en eftergymnasial utbildning om ca 5 år; på den tiden kan mycket ändras. Försök lära dig så mycket du kan i alla ämnen; Engelska och de Naturvetenskapliga ämnen är viktigast om du har som mål att senare läsa på Harvard - till läkare.
    Kan man gå i natur för att komma in i Harvard eller måste man ta IB? - Mitt svar: man kan gå på NA, Naturvetenskapsprogrammet>>,inriktning NATURVETENSKAP,  men vi rekommenderar i första hand IB>>>; detta för att undervisning på IB är på engelska + att utbildning på IB, som är ett Internationellt program, är anpassad till de krav som ställs på Universiteten utomlands.
    Vad finns det för stipendier man kan söka som är rätt bra? - Mitt svar: vi på Fråga SYV kan tyvärr inte hjälpa till med att söka stipendier. :(
    Kan jag gå på IB och sedan ångra mig för att jag vill läsa min utbildning i Sverige? - Mitt svar: det är helt OK att med IB-diploma söka till svenska högskoleutbildningar; många elever gör det.
    Behöver jag läsa något på Komvux då? eller har IB redan allt som krävs? - Mitt svar: på IB-programmet läser man, som regel, mer inom de naturvetenskapliga ämnen än på det svenska naturvet.programmet på gymnasiet; men du kan också prata om vilka valbara kurser du ska ha på IB, när du kommer in på IB. Sedan krävs det att få godkända betyg, det räcker ju inte att "ha läst" kurserna, utan man måste få tillräckliga betyg. :) Om du ändrar dig och vill bli ngt. annat än läkare, ex. om du vill bli gymnasielärare i olika språk och du då kanske inte har läst tillräckligt mycket inom de språken, kan du i så fall behöva komplettera innan du blir behörig.
    Finns det några åldersgräns för att komma in på Harvard eller söka stipendier? - Mitt svar: tror inte det finns gränser, men bäst är det att fråga på Harvard.
    Innan man ska åka till Usa behöver man något särskilt tillstånd? - Mitt svar: om du vill åka som turist och är svensk medborgare, tror jag, du ej behöver visum och får vistas i USA i 90 dagar, men du får då inte söka jobb eller studera. För övriga "ändamål" med resan och för längre resor behovs det olika sorters visum. Bäst info om visum kan du få på USA´s Ambassaden och/eller konsulatet; du kan också vända dig till Harvard direkt, som borde ha haft erfarenhet av studenter från Sverige och kan säkert hjälpa till med visum-frågan; OBS! reglerna kan ändras mycket från idag tills det blir dags för dig att söka visum om några år.
    Kan man jobba som läkare i Sverige fast man har läkarutbildning från Usa? - Mitt svar: det avgör Socialstyrelsen; Läkare>>>> är i Sverige ett Legitimationsyrke. Du måste vara beredd på att någon sort Komplettering med kurser och/eller praktik kan krävas, om du med utländsk läkarexamen vill jobba i Sverige. Reglerna kan ändras. Socialstyrelsen kan ge info om hur reglerna ser ut idag och om de känner till att någon förändring är på gång... men det är inte säkert de vet exakt hur reglerna kommer att se ut om 10 år. Mycket kan ändras på så lång tid.
    Lycka till!

    Julia SYV

    • : Tack så mycket för dina svar. så om jag förstår rätt så kan in man komma in på harvard om man läser Natur. Jag kan söka till ett svensk universitet om jag läser IB.
    • Mikael : ja, helt rätt! :) Lycka till med dina studier!
    • : Tack för ditt svar, så man behöver inte läsa något extra i svenska om läser Ib och vill läsa till läkare i ett svenskt universitet?
    • Milla : Jo, du behöver antingen få godkända betyg i kurser i Svenska eller klara TiSUS test /test i svenska för universitetsstuderande/. Undervisning på IB är på engelska och undervisning på svenska lärarprogram - på svenska. Det är inte garanterat så att du på IB kommer att läsa svenska. Ofta går det att välja till läsa svenska, men för att vara säker, måste du fråga på just den IB-skolan där du vill läsa om du ska få läsa kurser i svenska.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, på vilka gymnasieskolor som från höstterminen 2018 kommer IB-programmet erbjudas, kan du se här >>. Kika gärna på Torsbergsgymnasiet i Bollnäs>>, som är en skola som erbjuder IB och som, jag tror, finns närmast till din hemstad.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret. Har du några tipps på stipendier och vad som krävs att ha på min CV?
    • Julia : Frågan om stipendier är en svår fråga. Det finns inga garantier på att få ngt., och även hitta vad man kan söka kan bli svårt. Och speciellt på så lång tid framåt som det blir för dig, när du idag är 13 år... det är på väldigt lång sikt som din fråga gäller. Mitt råd vore att du försöker planera utifrån att du inte får några stipendier - dvs hur du ska klara dig i så fall. För att om du sedan får en stipendie, blir det som en positiv överraskning, men det är inget jag kan rekommendera att du räknar med.
    • Julia : Ang. CV - så är det dina studier, fritidsintressen, engagemang i föreningar, volontär-arbete + den arbetslivserfarenhet (var du jobbar, när och vilka arbetsuppgifter som ingår) som du kan ta in i CV. :)
    • : Ok är naturprogammet svårare än ib eller är det tvärtom?
    • Anna : Det kan bero på hur du är som person och på hur bra kompis du är med engelska språket. Undervisning på IB är på engelska. Sedan kan det också bero på vilka valbara kurser man tar på IB, men enligt många så är det något "tuffare" att läsa på IB, jämfört med NA. :)
    • : När man går i Ib kan man välja både svenska och ex franska som modernt?
    • : Kan jag läsa allt som krävs i Natur på IB?
    • Anna : Du ska välja till gymnasiet om 2 år. Mycket kan ändras på 2 år. :) Sedan är det så också att varje IB-gymnasieskola får bestämma ganska mycket själva, på skolan - lokalt; därför är det bättre att vända sig till IB-gymnasieskolans personal direkt. Att läsa gymnasiekurser i svenska brukar erbjudas på IB-gymnasieskolor.
    • : Kan jag läsa allt som krävs i Natur på IB?
    Läs alla kommentarer