Sarah
    Hej det är så jag har gått spanska sen 6an men nu i 9an så bytte jag till svenska/engelska...

    jag ska välja turism och resor på gymnasiet och för att få göra praktik utomlands så måste jag ha klarat av spanska 4 .

    så min fråga är om jag börjar nybörjarkurs kan jag läsa spanska 1 och 2 på 1 lärsår? och spanska 3 i 2an och spanska 4 i 3an ??
    eller kan jag nu i grundskolan gå tillbaka till spanska och försöka läsa spanska 3 och 4 på 3 år?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sarah!
    Det känns som en bättre lösning att försöka gå tillbaka till spanska och försöka få betyg i det ämnet i slutet av åk9. Om det är möjligt, så är det en bättre lösning.

    Ang. möjlighet för dig att snabbläsa spanska på gymnasiet, är det bara den gymnasieskola, där du ska läsa - som kan svara på.
    När blir det praktik utomlands? Efter åk3 på gymnasiet eller UNDER ÅK3? Om praktiken är UNDER åk3, då måste du få betyg i Spanska 4 mot slutet av åk2 på gymnasiet och att läsa fyra kurser på två år blir tufft. Det är inte säkert att snabblässningsupplägg finns på skolan (det är ett undantag i så fall, om det finns).
    Det finns också möjlighet till självstudier och försöka tenta av spanska kurser. Det är fyra kurser som du i så fall behöver göra prövningar i. Avgift för varje prövning är för närvarande 500 kr. Det är i så fall kostnad på 2000 kr för prövningar.

    Mitt råd är, alltså, att du försöker gå tillbaka till spanska nu, så fort som möjligt.

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    ANNA